The Scene - Biografie Thé Lau


Biografie Thé Lau
[Podium] [The Scene] [Thé Lau] [Media] [Foto's]

Thé LauThé Lau, jarenlang de drijvende kracht achter een van Nederlands beste bands, The Scene, is bezig aan een 'alleingang' die een nieuwe dimensie geeft aan zijn kunst om gecompliceerde emoties te vangen in trefzeker gekozen zinnen. Zijn eerste schreden op het solopad werden gezet in februari 1996, toen hij met pianist Willem Ennes drie concerten in het Amsterdamse Veem-theater gaf onder de naam 'Thé Lau Zingt Thé Lau'. Voor het eerst lag het accent alleen op de zang en de teksten, zonder het volume van de band. Woorden over de macht en onmacht van de liefde, over verlangen, alcohol en tranen. Teksten die tijdens een concert van The Scene woord voor woord worden meegezongen, maar waar het publiek in het theater met ingehouden adem naar luisterde. Stan Rijven schreef hierover in Trouw: "Thé Lau laat zijn liedjes zweten. Ontdaan van alle franje kwamen de nuances van Lau's gepijnigde stem uitstekend tot hun recht. Tekstflarden transformeerden eenmaal door Thé gezongen tot driedimensionale poëzie. Juist door die sobere ambiance herwonnen zijn liedjes aan kracht."

Een vervolg liet dan ook niet lang op zich wachten; in het najaar pakte de zanger dan ook de draad weer op met vier nachtelijke 'Lau Late Night'-concerten in de Amsterdamse 'Kleine Komedie' en begin 1997 een korte tournee langs de Vlaamse theaters. Ondertussen is pianist Willem Ennes vervangen door Dante Oei (tevens de nieuwe toetsenist van The Scene). Samen stonden ze in augustus onder meer op het prestigieuze Marktrock-festival in Leuven. Een spectaculair optreden, zo bleek uit de uitzinnige reacties van het twaalfduizend-koppige publiek. De Belgische krant De Morgen schreef: "Joan Osborne en Thé Lau hoogtepunten in Leuven" en "Alleen een extra pianist werd op het podium geduld en daardoor kregen 'Samen' en 'Iedereen Is Van De Wereld' haast iets Philip Glass-achtigs mee. Pas nu Lau zijn songs zo naakt ten gehore bracht, viel het op dat hij veruit de beste tekstschrijver van het Nederlands taalgebied is."

Vanaf dan trekken Thé Lau en Dante Oei jaarlijks met het Scene-repertoire langs de Nederlandse en Vlaamse theaters en culturele centra. De pers blijft unaniem lovend: "Als je er in slaagt om een publiek zonder bonte aankleding, zonder show, zonder speltechnisch spierballenwerk, zonder opgeblazen 'hype' en zonder 'gouden keeltje' toch van de eerste tot de laatste minuut muisstil te krijgen, alleen met de kracht van je persoonlijkheid en je liedjes, dan behoor je tot de groten." (Utrechts Nieuwsblad). In eigen beheer verschijnt de live-CD '1998'. Daarnaast debuteert Thé Lau als schrijver met de verhalenbundel 'De Sterren Van De Hemel', waaruit hij bij de theaterconcerten ook regelmatig voorleest.

Vanaf 2001 laat Thé Lau zich in het theater begeleiden door toetsenist Jan-Peter Bast, soms aangevuld met extra muzikanten. Hij zingt steeds meer nieuw repertoire, dat is geschreven buiten het kader van The Scene, en de balans tussen dynamiek en verstilling is perfect. Ritme en drive aan de ene kant, ruimte voor luisteren en finesse aan de andere. Als Lau het met de andere bandleden van The Scene niet eens wordt over het maken van een nieuwe plaat, valt de beslissing om voor een soloalbum te kiezen. In het najaar begint Lau in eigen beheer aan de opnamen voor zijn eerste officiële album onder eigen naam, 'De God Van Nederland', dat in mei 2002 uitkomt. 'De God Van Nederland' wordt zéér goed ontvangen, er er volgt een uitgebreide tournee. Eerst met band - toetsenist Jan-Peter Bast, gitarist Menno Gootjes (later Ruben Hoeke), bassist Ruud Englebert en drummer Remco van der Sluis - langs de rockpodia en festivals (o.a. Werchter!) en in het najaar weer alleen met toetsenist Jan-Peter Bast langs de theaters. Inmiddels heeft Lau aangekondigd definitief te stoppen met The Scene.

Begin 2003 verschijnt de bundel 'De Teksten', waarin alle Nederlandstalige songteksten van Thé Lau, van 'New York Zien' (1979) tot 'De Vriendschap' (2002) verzameld zijn. De bundel bevat daarnaast voorwoorden van Peter Slager van Bløf en De Morgen-journalist Bart Steenhaut, én een historisch overzicht uit de pers. 'De Teksten' is niet in de winkel te koop, maar alleen bij de concerten en via www.thelau.nl. In het najaar gaat Thé Lau de studio in met Junkie XL, met als resultaat de verrassende single 'Brandende Regen', die in België uitgroeit tot een flinke radiohit. In Nederland doet de single het aanvankelijk vooral goed op 'alternatieve' stations als Kink FM, maar na diverse TV- en radio-optredens krijgt de single ook op 3FM redelijk veel airplay, en komt 'Brandende Regen' zelfs de Top 100 binnen.

Ook verschijnt de DVD 'The Show', met o.a. een registratie van het theaterconcert 'De God Van Nederland', opgenomen op 24 maart 2003 in 'De Oosterpoort' in Groningen. Begin 2004 verschijnt Thé's eerste volwaardige roman 'Hemelrijk', en ook komt er een heruitgave van de CD 'De God Van Nederland', nu vergezeld van de bonus-CD 'Overspel'. Daarop staan diverse samenwerkingen die Thé Lau het afgelopen jaar is aangegaan, zoals live-opnames met het Metropole Orkest, met het Vlaamse kamerorkest Prima La Musica, een duet met Jacqueline Govaert van Krezip en de recente single 'Brandende Regen' die hij met Junkie XL opnam. In het najaar van 2004 volgen een tournee met Prima La Musica langs kerken en kathedralen in Vlaanderen, en een reeks gastoptredens bij de theatertournee 'Back on the Map' van Chris Hinze.

In het eerste kwartaal van 2005 tourt Thé Lau weer langs de Nederlandse theaters met het nieuwe programma 'Overspel'. Na jaren van theaterprogramma's in sobere setting, pakt Thé Lau dit seizoen uit: ondersteund door bas, drums, toetsen en gitaren serveert Thé Lau in het theaterconcert 'Overspel' een mix van opzwepende rock, lyriek, dramatiek, intimiteit en groove. Daarnaast zorgt tango-strijkkwartet Pavadita voor onverwachte wendingen in de liedjes van de 'stille kracht' aan het Nederlands popfirmament. Bovendien geeft Thé Lau tijdens deze tournee nieuw talent - Yasmine en Maartje Teussink - de ruimte om zich aan het publiek te presenteren. Tijdens 'Overspel' krijgt het publiek ook alvast een zestal nieuwe songs voorgeschoteld.

Eén van die nieuwe songs is 'In Vrijheid', dat Thé Lau op verzoek van de Stichting 4 en 5 Mei geschreven heeft. De bedoeling is dat dit lied van de vrijheid nu, maar ook de komende jaren, het symbool van de nationale bevrijdingsviering wordt. Thé Lau zingt het zelf, door defensie rondgevlogen per helicopter, op vier van de grote bevrijdingsfestivals, maar ook op de andere festivals wordt het lied van de vrijheid ten gehore gebracht door o.a. Beef en Ali B. Daarnaast is er de website www.liedvandevrijheid.nl in het leven geroepen, waarop talloze arrangementen te downloaden zijn, zodat iedereen op 5 mei 'In Vrijheid' kan spelen, of dat nu met een rockband, een zangkoor, een fanfarekorps of wat dan ook is... Thé Lau's eigen versie van 'In Vrijheid' verschijnt half april op single, en de bijbehorende videoclip is regelmatig op de clipzenders te zien. De legale download van de track haalde liefst de tweede plaats in de download-top-10 van freerecordshop.nl, en ook de single zelf kwam in de hitlijsten terecht.

De rest van het jaar besteedt Thé Lau aan het opnemen van zijn tweede soloalbum 'Tempel Der Liefde', dat februari 2006 uitkomt bij V2. Thé Lau produceerde de plaat zelf. Hij liet zich ondermeer begeleiden door Jan-Peter Bast (toetsen), Dante Oei (toetsen), Ruud Engelbert (bas), Remco van der Sluis (drums) en tangostrijkkwartet Pavadita. Hij nam het album grotendeels thuis op, wat mogelijk was omdat opnameapparatuur steeds beter en compacter wordt. "Het grote voordeel is dat je volledig spontaan kunt werken. In een echte studio werk je volgens planning en afspraak. Je moet wel. De meter loopt. Als ik er nu ’s ochtends na een uurtje ploeteren achterkwam dat het er deze dag niet in zat, trok ik de deur achter mij dicht. Daar stond tegenover dat wanneer ik midden in de nacht een ingeving had, dat meteen vastgelegd kon worden."

Naast de CD 'Tempel Der Liefde' laat Thé Lau in februari ook een nieuw boek het licht zien: 'In de Dakgoot' (uitg. Rothschild & Bach). "De rode draad wordt gevormd door een tocht door de dakgoot van het Holiday Inn in Leuven, die ik overigens echt gemaakt heb. In de novelle zijn een aantal krankzinnige gebeurtenissen beschreven die ik deels heb meegemaakt en deels verzonnen. Ik wissel ze af met allerlei bespiegelingen over muziek en over mijn muzikale helden, zoals Jacques Brel en John Lennon.” Een nieuwe CD, een nieuw boek, een nieuwe tournee: 2006 is nu al een belangrijk jaar voor Thé Lau. Rond bevrijdingsdag zwelt ook de aandacht voor 'In Vrijheid' weer aan - het is die dag weer door heel Nederland te horen, en Thé Lau zingt het 's avonds zelf op het Concert aan de Amstel.

In de zomer speelt Thé Lau eerst weer een reeks festivalconcerten met zijn band, waarna in oktober dan de 'Tempel Der Liefde'-theatertournee van start gaat. Deze tournee loopt maar liefst zes maanden lang, en telt ruim 70 shows. Thé Lau laat zich ditmaal begeleiden door toetsenist Jan-Peter Bast en tangostrijkkwartet Pavadita.


[Podium] [The Scene] [Thé Lau] [Media] [Foto's]