RECENSIES THÉ LAU-DVD 'THE SHOW'

FRET Tiemen Koopman, februari 2004

The Show (2003)Duorecensie 'Millbrook U.S.A.' (Golden Earring) en 'The Show' (Thé Lau):
Twee DVD's van twee veteranen uit de Nederlandse popmuziek. Golden Earring verbleef in 2002 enige tijd in het Amerikaanse stadje Millbrook waar de Haagse band samen met Frank Carillo de CD 'Millbrook U.S.A.' opnam. De DVD laat in vogelvlucht de totstandkoming van dit album zien. We zien de mannen in de studio aan het werk, afgewisseld met beelden van een optreden op een openingsfeest van een café, een bezoek aan een plaatselijke westernwinkel waar Barry Hay zich een paar laarzen laat aanmeten, en een akoestische jam aan de eettafel. Opvallend is vooral de gedrevenheid en de lol die de Golden Earring na meer dan veertig jaar nog steeds heeft in het muziekmaken en opnemen in de studio. 'Millbrook U.S.A.' is een leuke rockumentary, niets meer en niets minder. De extra's bestaan uit een bonustrack en de teksten van de songs. Een beetje karig dus.

Wat dat betreft heeft Thé Lau zijn fans meer te bieden. De DVD 'The Show' bestaat namelijk uit een complete registratie van een concert uit de theatertour 'De God Van Nederland', opnamen van een TMF-sessie, Rock Werchter en de documentaire 'Begane Grond', waarin Lau terugkeert naar zijn geboortegrond in Bergen en over zijn jeugd vertelt. Hij bezoekt daar onder andere zijn ouderlijk huis en lagere school. Maar het gaat natuurlijk vooral om de muziek. Als 'The Show' één ding bewijst, is het dat Thé Lau een veelzijdig muzikant is. Zijn songs (zowel oud als nieuw werk) overtuigen zowel in het theater, sober uitgevoerd op gitaar en toetsen, als op een megafestival als Werchter, waar de zanger met band aantreedt. Sinds hij met The Scene is gestopt, lijkt Lau aan een tweede jeugd te zijn begonnen. «

KKUNST.COM Harry de Bock, 3 februari 2004

De singer/songwriter, Thé Lau nog voorstellen hoeft zeker niet meer. Nadat hij zijn The Scene verlaten heeft toert hij met groot succes, solo, door Vlaanderen en Nederland. Met een vrij rauwe stem zingt hij zijn poëzie waarin vaak een zeker melancholie in schuil gaat. Thé Lau is soberte, zwartgalligheid maar zeker ook zon. De muziek van 'De God Van Nederland' zweeft dan ook tussen Bob Dylan en Tom Waits.

'The Show', brengt Thé Lau lijfelijk in de huiskamer. Met zijn zwart hemd en zwarte trainingsbroek geeft hij zijn liedjes een nog grotere dimensie dan op de CD. Thé Lau is uniek. Zijn liedjes zijn poëtische schilderijtjes waarbij hij de zwartheid van het leven niet uit de weg gaat. Hij bevindt zich dikwijls in een schermerzone waarbij hij naast de melancholie toch enkele zonnestralen laat schijnen. Zijn stemtimbre dat vrij rauw is brengt hem bij de grote internationale singer/songwriters zoals Dylan, Waits,... Deze ruwheid brengt de luisteraar bij het natuurlijke, het echte en geven aan zijn woorden de kracht en de uitstraling om op het publiek indruk te maken.

De begeleiding is niet bombastisch maar eenvoudig waarbij hij met zijn gitaarspel en goed uitgebalanceerde composities zijn woorden onderlijnt. Daarbij is zijn uitstraling niet onbelangrijk. Wat maakt dat niemand anders Thé Lau kan zingen. Thé Lau weet waarover hij zingt. Hij heeft geleefd en kent alle kanten van het leven en de liefde. Hij heeft een visie en een ideaal maar weet ook dat het leven niet altijd over rozen gaat en dat de liefde veel valstrikken kent. De echtheid van zijn woorden en songs maakt Thé Lau groot en maakt hem als monument, zeg maar de aanbeden godheid van de Nederlandse popmuziek.

De DVD bevat een registratie van het complete theaterconcert 'De God Van Nederland', opgenomen op 24 maart 2003 in 'De Oosterpoort' in Groningen. Dit concert staat in breedbeeldformaat op de DVD, en is voorzien van drie audiotracks: stereo, Dolby Digital 5.1 en DTS. Daarnaast bevat de DVD acht songs uit een live-sessie met band opgenomen voor TMF in de Brusselse Jet Studio op 27 mei 2002 en vier tracks uit het concert op Rock Werchter op 30 juni 2002. Tot slot bevat de DVD een interview met Thé Lau, opgenomen in Bergen voor het TV Noord-Holland-programma 'Begane Grond'.

'The Show' is een streling voor oog en oor en geeft de luisteraar ruim tweeëneenhalf uur luisterplezier. Op dit moment doet Thé een uitgebreide reprise van de theatertour 'De God Van Nederland', die doorloopt tot maart 2004. Begin februari verschijnt zijn eerste roman 'Hemelrijk' bij Standaard Uitgeverij. Gelijktijdig komt er een dubbel CD met 'De God Van Nederland' en 'Overspel'. Op deze tweede CD staan naast enkele opmerkelijke duetten ook nummers van de DVD. «

KWADRATUUR.BE Sam Verhaert, 17 maart 2004

Rock ‘n’ roll is: een succesvolle band hebben (The Scene), daarmee stoppen en die passie tien keer zachter en indrukwekkender vertolken op een integer soloalbum ('De God Van Nederland'). Rock n’ roll is ook: een optreden geven ('The Show') waar je de titel van dat album naar waarde draagt. Thé Lau in een interview op deze DVD: “Ja! Ik krijg respect en waardering voor wat ik nu solo doe. Van mensen die er toe doen.” Daar bedoelde hij vast niet gewone stervelingen als Kwadratuur.be en de luisteraar mee maar, halleluja, ook van ons krijgt hij dat. De eenzame DVD-kijker kan best iets warmer aandoen en zich voorbereiden op kippenvel want de God van Nederland heeft in Groningen de ziel uit zijn lijf gezongen en die vervolgens op een schijfje gezet. Met stem en gitaar en begeleid door toppianist Jan-Peter Bast (ook op accordeon) spreekt Thé Lau zowel zijn soloalbum als het uitgebreide repertoire van The Scene aan. Het zijn uitgeklede versies van liedjes waarvan je nu beseft dat heel de tralala (bas, gitaar, drum, percussie) eigenlijk weggelaten kan worden. Dat merk je op de overige fragmenten die op de DVD staan: opnames van Thé Lau met band in de TMF-studio en op Rock Werchter 2002. Het is even af, en het publiek smaakt het evenzeer - vooral de hit ‘Iedereen Is Van De Wereld’ - maar het kan qua sereniteit niet tippen aan de naaktere versies van het concert in Groningen. Daar zingt, schreeuwt, kermt, fluistert en declameert Thé Lau met een schurende, diepe stem die je hart uitperst als een natte dweil. 'The Show' is beheerste energie en losgeslagen controle. In een nummer als ‘Rock ‘n’ Roll’ is drie en halve minuut opbouw nodig (met drie roffelende akkoorden) om al die spanning in de daaropvolgende dertig seconden eruit te kunnen schreeuwen: 'dan gloort de morgen in tinten van hoop / roze en paars en traag stromend als stroop / in de verte klinken de klokken / in de verte rommelt de donder' (pianogeroffel). De manier waarop Thé Lau het brengt, mooi in beeld gebracht door drie camera’s, draagt zeker bij aan de kracht van 'The Show'. Een rocker met grijze haren, een grimas, de ogen gesloten en verkrampte vingers, het maakt dat je élk woord dat deze man zingt gelooft. Thé Lau, die net zijn eerste roman, 'Hemelrijk', heeft geschreven is dan ook een echte dichter/verhalenverteller, en dat in het Nederlands. Luister naar ‘Otto’s Imperium’, ‘Waar Mensen Wonen’ of ‘Speel’ en je weet waarom het bij Thé Lau wel goed klinkt: 'speel en blaas het van de toren / speel en geef het lot haar zin / speel van achteren naar voren / speel het slot als het begin'. Rock ‘n’ roll dus. ***** «

[Media]