RECENSIE '2 METER SESSIE'

MUSIC MAKER 1997

2 Meter Sessie (1997)Jan Douwe Kroeske heeft een zwak voor The Scene en nodigde de Amsterdammers maar liefst drie keer uit voor een 2 Meter Sessie. De beste opnamen daarvan zijn op deze CD te vinden. Die geeft een uiterst goed beeld van de groep en bewijst nog eens hoe sterk de composities van Thé Lau zijn. Het gegeven is zowel muzikaal als tekstueel over het algemeen minimaal, maar hoe ze ook uitgevoerd worden, de nummers blijven overeind. '2 Meter Sessie' is een soort best of live in de studio. Er staan akoestische versies op, elektrische en nummers voorzien van uitgebreide arrangementen met blazers en strijkers. Thé Lau heeft zelf de hoestekst geschreven voor de nieuwste CD van The Scene. Daar staan opvallende opmerkingen in. Zo schrijft hij dat wij een land van kunstkenners, voetballiefhebbers, concertgangers en grafische virtuozen zijn. Tot zijn teleurstelling en schrik moest hij concluderen dat wij geen land van popliefhebbers zijn. Hij schrijft: "Als je in een Amsterdams café een gesprek over Ajax hoort, dan hoor je taal van de afficionado. Gaat het over André Hazes, dan is het woord 'leuk' bepalend voor de toon." Hij blijkt ook een enquête gehouden te hebben. Daarbij stelde hij de vraag: stel, je bent in het bezit van een auto, een koelkast en een CD-speler. Eén van de drie moet eruit, welke kies je? Negen van de tien keer zou het antwoord de CD-speler zijn. Ik ben er van overtuigd dat als je aan een muzikant zou vragen wat hij de deur uit zou doen: zijn auto, koelkast of zijn instrument, hij vaker dan negen van de tien keer zijn auto of koelkast zou noemen. Ook al kun je in Nederland nauwelijks je brood verdienen met het maken van muziek. Misschien was de vergelijking van Thé niet zo goed. P.S. Thé, dat geslijm over Jan Douwe Kroeske, inderdaad invloedrijk maar volgens collega's een zakkenvuller zonder enige kennis van muziek, kan wel wat minder. «

[Media]