| HUMO
        (B) 1994  "The Scene zijn ongetwijfeld op hun
        best wanneer ze erop staan". Dat was de eerste
        dooddoener die we trokken uit de rijk gevulde, door een
        bereidwillige butler voor onze geest gesleepte zak toen
        wij, na de (deels op Rock Werchter opgenomen) live-CD van
        The Scene een paar keren te hebben beluisterd, tevreden
        knikkend het eigenlijke bespreken wilden aanvatten. De
        tweede die spoedig tevoorschijn werd getrokken is "over
        The Scene is alles al gezegd en geschreven". Een
        hoogst verontrustende gedachte voor wie net zinnens was
        een stukje over The Scene te schrijven. Dus hebben we dat
        voor alle zekerheid nagetrokken (geoutilleerd met
        mijnwerkerstuig het immense Humo-archief ingedoken) en
        inderdaad, over The Scene is de afgelopen vijftien jaar
        zowat alles geschreven wat er te schrijven valt. Na uren
        vruchteloos tobben - de frisse invalshoeken zijn dezer
        dagen niet meer te betalen - tikten we voorzichtig een
        openingszin waarin de woorden 'vanzelfsprekende' en
        'klasse' voorkwamen. Maar vrijwel meteen schoot ons te
        binnen dat 'vanzelfsprekend' inhoudt dat er verder niet
        meer over wordt gemeierd. Huilend begonnen wij opnieuw.
        Twee dagen later gingen we er voor het gemak van uit dat
        het helemaal niet nodig is de Humo-lezers deze toch wel
        fantastische live-CD aan te prijzen, aangezien ze hem
        natuurlijk allang hebben gekocht. Sterker nog: we stelden
        ons zelfs de vraag "wie hoeft er eigenlijk nog van
        de vanzelfsprekende klasse van The Scene overtuigd te
        worden?". Het onderzoek is nog steeds aan de gang (u
        hebt er geen idee van hoe lang het duurt vooraleer je
        iedereen in het telefoonboek hebt opgebeld), maar uit
        voorlopige resultaten blijkt dat slechts bitter weinig
        landgenoten naar dit indrukwekkende lijstje hits ('Maan',
        'Blauw', 'Rigoreus', 'De Schaduw Van Het Kruis', Geef
        Nooit Op', 'Soldaat', 'Open', 'Zuster', 'Samen' en
        'Iedereen Is Van De Wereld') kunnen luisteren zonder
        onder de indruk te komen van die machtige, aanstormende
        stier van een live-sound, die door het leven gelooide
        stem, die vurige hartslag die in ieder nummer begraven
        ligt. Onze enquête wees bovendien uit dat alle
        ondervraagden het met Thé Lau eens zijn wanneer hij zegt:
        "In de studio zijn we een band, live zijn we The
        Scene". Hierdoor gerustgesteld, konden we met een
        bevrijd gemoed naar een gepaste eindzin beginnen zoeken.
        Hij bleek - dring! - net aan te bellen. Open, open, open
        moet het zijn, het doek. 
         
        FRET
        1994 
        Wat doe je als creatief
        betere tijden op zich laten wachten en/of als je een
        bepaalde fase in je carrière waardig wil afsluiten? Dan
        maak je een live-CD. Doorgaans zijn dat de enige redenen.
        Maar Thé Lau zelf zegt dat zijn band live geïnspireerder
        en hechter speelt dan in de studio. En hij heeft gelijk.
        Dat heeft veel te maken met het publiek dat vol overgave
        de achtergrondkoortjes verzorgt. Natuurlijk gaan we weer
        met muzikale overtuiging over paden meer platgetreden dan
        de A20 en heeft Thé Lau als geen ander het talent om met
        een minimum aan tekst een maximum aan diepzinnigheden te
        suggereren. Maar als je als band bijna gospelachtige
        toppen weet te bereiken met 'Open' (met God persoonlijk
        op vlammend Hammondorgel) of stampers als 'Blauw' uit je
        mouw kan schudden, dan is zo'n CD meer dan
        gerechtvaardigd. « 
         
        [Media] 
         |