RECENSIE 'RIJ RIJ RIJ'

MUSIC MAKER 1988

Rij Rij Rij (1988)The Scene is de groep van zanger/gitarist/toetsenist/producer Thé Lau, vooral bekend van z'n productiewerk voor de Tröckener Kecks, Blue Murder, Claw Boys Claw en L'Attentat. Thé richtte The Scene op in 1978, nadat hij een tijdlang in de Neerlands Hoop Express gespeeld had. The Scene is altijd een doorgangshuis voor muzikanten geweest. Op de waslijst van mensen die erin gespeeld hebben vinden we namen terug als André Versluys (Vitesse, Herman Brood), Kors Eykelboom (Blue Murder, Jack Of Hearts) en Floris Nielen (Gaga, Urban Dance Squad). Op dit moment bestaat The Scene naast Thé Lau uit Emilie Blom van Assendelft (bas, zang) en Wim Zeeman (drums, percussie). Voor het geluid van de band maakten deze wisselingen nooit zoveel uit: Thé Lau heeft altijd een zeer duidelijk stempel op de band gedrukt. 'Rij Rij Rij' is de derde langspeelplaat van The Scene, de eerste verscheen in 1980 bij Dureco, de tweede in '85 in eigen beheer. Beide gingen vrijwel onopgemerkt aan het grote publiek voorbij, evenals drie daarna in eigen beheer uitgebrachte singles. Met de liedjes van die singles wil Thé Lau het nogmaals proberen nu hij weer een platencontract heeft. 'S.E.X.', 'Uit Verwarring', 'Ritme' en 'Where Love Has Gone' verschenen al op single en zijn voor deze CD opnieuw opgenomen of gemixed. Bij vergelijking valt op dat de arrangementen nauwelijks veranderd zijn, maar dat de geluidskwaliteit er behoorlijk op vooruit gegaan is. Aangezien de singles het mede door hun slechte geluidskwaliteit nooit ver geschopt hebben in Hilversum, is het te begrijpen dat Thé deze vier sterke nummers nog een keer in de strijd heeft willen gooien. De zes nieuwe nummers op de CD zijn niet allemaal zo sterk als de vier oude, maar weten toch altijd de aandacht vast te houden. Dieptepunt is het onlangs door Megadisc als single uitgebrachte titelnummer. Aardig is de cover van Madonna's 'Borderline', één van de twee Engelstalige nummers op 'Rij Rij Rij'. Het is trouwens opvallend dat het aandeel van de Nederlandstalige nummers in het repertoire van The Scene steeds groter wordt. Volgende keer een plaat van De Sien? «

[Media]