HITKRANT Cors v/d Berg, 6 juni 1992 
         Onze verslaggever Cors vertrok naar
        de studio van onze fotograaf William met de opdracht:
        stel elk lid van The Scene drie vragen, waaruit duidelijk
        wordt wat hun rol is in het (vlot draaiende!) geheel.
        Ziehier het resultaat... 
        EMILIE
        BLOM VAN ASSENDELFT (BAS) 
        Wat is jouw rol als vrouw in de band? 
        "Ik denk dat als er geen vrouw in de band zou
        zitten, het er heel anders aan toe zou gaan. Vrouwen zijn
        een beetje anders dan mannen, en ik heb een beetje een
        neutraliserende werking, denk ik, in conflictsituaties
        bijvoorbeeld. (Thé: "Emilie laat de juiste sussende
        geluiden horen, zo van: houden jullie nou eens allemaal
        je bek, stelletje klootzakken.") Die mannen worden
        soms echt kleine jongetjes als iets hen tegenstaat. Dan
        komt moeder-overste inderdaad, die roept: en nou is het g.v.d.
        afgelopen met die flauwekul. Hoewel de jongens sowieso
        niet van die standaardmacho's zijn." 
        Wat
        was je eerste indruk toen je met The Scene begon? 
        "Toen had ik zelf ook al tien jaar in verschillende
        bands aangemodderd, en Thé was de eerste die vanaf het
        moment dat ik erbij kwam, heel vastberaden was het te
        gaan maken. Ik ben erg sceptisch altijd, dus ik dacht: ja
        ja, dat zullen we wel eens zien. Want Thé zei de eerste
        vijf jaar, toen we nog niet beroemd waren, ook al: we
        worden gewoon beroemd. Dat moet! Aan de ene kant vond ik
        het bijna opgeblazen om er zo over te moeten denken, maar
        als ik er nu op terugkijk, denk ik: 't is toch de juiste
        houding geweest. Maar eerst kon ik er niet zo goed tegen." 
        Is
        dit nu wat je altijd gewild hebt? 
        "Nu schaam ik me er een beetje voor, maar toen ik
        klein was, was ik een verschrikkelijk grote fan van
        Gilbert O'Sullivan. Toen ik zes, zeven, acht jaar oud
        was, moesten m'n ouders dat ook altijd voor me opzetten.
        Tot het ziekelijke toe. Dan zag ik altijd voor me dat ik
        bij hem op het podium zou staan en helemaal de show zou
        stelen. Dat had ik toen ik een jaar of elf was met David
        Bowie. Dus ik had wel altijd die fantasieën. Maar ik
        dacht wel: dat zal ik wel nooit bereiken. In de puberteit
        had ik een enorme bewijsdrift. Sloot ik me dagelijks op
        in m'n kamer om alle platen mee te kunnen spelen om
        mensen te kunnen imponeren. Dat had ik wel degelijk in
        die tijd." 
        THÉ
        LAU (ZANG/GITAAR) 
        Wat is de meest vanzelfsprekende vraag die je
        toch nooit is gesteld? 
        "Het verbaast me ontzettend waarom nog nooit iemand
        mij gevraagd heeft wat me in godsnaam heeft bewogen om
        zanger van een band te worden. Want ik heb daarvoor alles
        tegen. Een zanger is in mijn ogen een mooie jongen, type
        lefgozer. Als ik iets niet ben, dan is het dat." 
        Waarom
        werd je dan zanger? 
        "Omdat ik nooit een goede vervanger heb kunnen
        vinden. Dat is echt de enige reden. Ik heb ook altijd een
        vreselijke hekel aan m'n eigen stem gehad. Ja, echt uit
        pure noodzaak." 
        Alle
        titels van de nummers op het album 'Open' bestaan uit
        één woord. Waarom is dat? 
        "De titels maak je vaak pas als de nummers af zijn,
        en er waren er twee bij die uit meer dan één woord
        bestonden. Waarvan één ook nog 'Onder De Maan' luidde,
        waarbij ik plotseling een flits kreeg van wat een
        recensent zou schrijven als hij de plaat ging recenseren:
        'The Scene opent onder de maat'. Dat was dus een mooie
        aanleiding om die simpelweg 'Maan' te noemen. Toen was er
        nog maar eentje over en daar hebben we toen ook maar één
        woord van gemaakt." 
        OTTO
        COOYMANS (TOETSEN) 
        Hoe zou jij The Scene omschrijven? 
        "Als een stelletje onmogelijke ideeën die samen
        toch wel iets leuks presteren." 
        En
        hoe omschrijf je Otto Cooymans? 
        (Emilie: "Het meest onmogelijke individu.")
        "Ik keek toevallig net in de spiegel. Dan zou ik
        Otto Cooymans willen omschrijven als toch wel een geëngageerd
        type, een ernstig muzikantje." 
        Wat
        voor persoonlijkheid moet een toetsenist hebben? 
        "Nou, ik hoef niet zo op de voorgrond te staan. En
        ik speel toetsen omdat dat zo is gegroeid. Ik heb
        pianoled gehad van m'n zevende tot m'n elfde. Toen kreeg
        ik een gitaar in m'n handen gedrukt, maar omdat ik links
        ben, ben ik eerst begonnen om die te stemmen. Daarna heb
        ik nog geprobeerd, uit gemakzucht, om dan maar gewoon
        rechtshandig gitaar te gaan spelen, maar dan kreeg ik van
        die paarse vingers als ik die dingen indrukte. En zwart
        en wit trok me wel, is ook wel nodig voor iemand als ik.
        Een beetje duidelijkheid." 
        EUS
        VAN SOMEREN (GITAAR) 
        Drie jaar geleden kwam je bij The Scene.
        Daarvoor heb je ongetwijfeld in allerlei bandjes gespeeld.
        Wat is het verschil? 
        "Nu heb je meer de kans om explosiever te spelen.
        Vroeger speelde je echt noten, terwijl je er tegenwoordig
        niet zo meer over hoeft na te denken. Nu slinger je de
        liedjes er zomaar uit." 
        Hoe
        is het begonnen? 
        "Op school ben ik natuurlijk al begonnen, zoals de
        meeste mensen. Op de één of andere manier wilde het
        toeval dat we heel vaak bij de toen redelijk bekende
        groep Carlsberg in het voorprogramma terechtkwamen. De
        eerste keer dat dat gebeurde was in Heemstede. Dat
        gebeurde allemaal vrij plotseling. Dus wij hadden geen
        installatie en toen mocht ik op dat ding van hun gitarist
        Jaap Castricum spelen. Toen was ik levenslang verkocht.
        Was ik een jaar of vijftien, zestien en toen hoorde ik
        opeens hoe dat eigenlijk moest met een gitaar en een
        versterker. Als je niks deed, kwam er al geluid uit." 
        Hoe
        ben je bij The Scene terechtgekomen? 
        "Emilie kende me al en zo kreeg ik op een dag een
        bandje met veertien nummers erop met een briefje erbij -
        'dit nummer staat in B, dit nummer staat in A' etc. -
        door de bus. Of ik die maar even wilde leren spelen.
        Daarvoor kreeg ik een week de tijd. Dus sinds ik dat
        bandje had gekregen, ben ik het huis niet meer uit
        geweest. Daarna één keer gerepeteerd en dat was het.
        Dat is nu drie jaar geleden." 
        JEROEN
        BOOY (DRUMS) 
        Wat is het grootste verschil tussen het
        Roberto Jacketti & The Scooters-publiek en het The
        Scene-publiek? 
        "Het wordt ouder, hè. Ja, dat is wel het
        belangrijkste. En het verschil tussen Jeroen als Scooter
        en Jeroen nu? Die wordt ook ouder. En misschien wat
        wijzer." 
        Wat
        is het verschil tussen The Scene en de Scooters als
        groep? 
        "Da's moeilijk. Dit is leukere muziek om te maken.
        Ik bedoel, dit heeft wat meer diepgang. Het is iets wat
        ik vroeger altijd al graag wilde, maar wat er niet echt
        inzat. Kijk, indertijd zaten wij gewoon met het probleem
        dat wij heel graag een echte band wilden worden. Toen
        waren we een jaar of vijftien tot en met achttien, maar
        dat ging niet echt. We zaten vast aan ons imago, daar
        kwamen we niet vanaf. Met The Scene hebben we dat
        probleem natuurlijk niet." 
        Wat
        gebeurde er na de Scooters? 
        "Een half jaar nadat de Scooters waren gestopt stond
        Thé opeens op m'n verjaardag bij mij op de stoep. Of ik
        auditie wilde doen. Hetzelfde verhaal als met Eus. Ik
        kreeg ook een week. Daartussen heb ik een half jaar wat
        anders gedaan en in dat half jaar zat ik zo'n beetje
        tegen het plafond, waardoor ik erachter kwam dat ik niets
        anders wilde dan muziek maken. Dat ging me op een gegeven
        moment zo tegenstaan, dat ik opeens in drie bands
        tegelijk speelde. Dat ging dus helemaal fout, want met
        die bands moet je weer van voren af aan beginnen. Dat was
        bij The Scene niet zo. Die veldslag hadden ze namelijk al
        gevoerd." « 
         
        [Media] 
         |