HITKRANT Cors v/d Berg, 24 november 1990 
          Het is heel lang zo geweest dat
        vrouwen een min of meer ondergeschikte rol speelden in de
        popmuziek. Meestal slechts goed voor (of liever: achter)
        de microfoon, en heel af en toe de piano. Het bespelen
        van overige instrumenten bleef een mannenzaak. Die tijd
        lijkt inmiddels voorbij. Een gesprek over de rol van de
        vrouw in de popmuziek met Emilie Blom van Assendelft,
        bassiste van The Scene. 
        Hoe
        was je als kind? 
        "Vroeger was ik nogal jongensachtig. Zo rond m'n
        achtste wilde ik zelfs liever een jongetje zijn dan een
        meisje, maar dat is snel verdwenen. Ik deed altijd met de
        jongens mee: voetballen, boompje klimmen, dat soort
        dingen." 
        Hoe
        ben je aan je instrument gekomen? 
        "Al vanaf m'n vijfde speelde ik piano, maar toen ik
        wat ouder werd en de punktijd brak aan, wilde ik dolgraag
        in een band. Ik heb toen samen met een vriendinnetje een
        band opgericht. We vonden al heel snel een drumster en
        een bassiste. Maar bij de eerste repetitie kwam de
        bassiste niet opdagen. Toen heb ik gezegd: weet je wat,
        dan ga ik wel bassen, want ik kan toch nog niks. Nadat ik
        m'n vader had omgekocht door hem te beloven dat ik dat
        jaar écht over zou gaan als hij een bas voor me kocht,
        heb ik me vervolgens drie weken praktisch in m'n kamer
        opgesloten met m'n bas en al m'n platen. Ik ben al die
        baspartijen op die platen na gaan spelen en na die drie
        weken kon ik het." 
        Hoe
        ben je bij The Scene terecht gekomen? 
        "Dat is eigenlijk de schuld van Jan Rot. Nadat ik
        eerst in Amsterdam een paar jaar had aangerommeld en het
        daar op een gegeven moment wel voor gezien hield, ben ik
        naar Schotland vertrokken. Daar heb ik een jaar gewoond.
        Tot dus Jan Rot belde. Of ik auditie wilde doen voor z'n
        band. Toen ben ik maar weer teruggegaan. Helaas, de
        auditie liep op niets uit. Het resultaat was wel dat ik
        zo kwaad ben geworden dat ik overal briefjes op ben gaan
        hangen met 'Bassiste biedt zich aan'. Op één van die
        briefjes reageerde Thé (Lau). Auditie gedaan, aangenomen
        en sindsdien speel ik in The Scene. Alweer vier en een
        half jaar." 
        Heb
        je het gevoel dat je als meisje in de popwereld anders
        wordt bekeken dan als jongen? 
        "Nee, ik denk het niet. Ik heb er in ieder geval
        geen moeite mee. Er worden natuurlijk wel extra veel
        grapjes over mij gemaakt, maar daar kan ik wel tegen. Ik
        pak ze net zo hard terug. Wat soms wel anders is is het
        publiek. Dat reageert soms wel anders op mij dan op de
        jongens. Dan proberen ze bijvoorbeeld onder m'n rok te
        kijken of zo, dan ga ik er juist boven staan. Letterlijk.
        Verder m'n chagrijnige humeur voordat ik ongesteld moet
        worden, haha. Nee, ik denk dat het wel meevalt. Ik laat
        me niet in een uitzonderingspositie manoeuvreren." 
        Heb
        je ooit gedacht: het lukt me nooit, want ik ben een
        meisje? 
        "Nee, dat heb ik nooit zo overwogen. Dat kwam
        natuurlijk ook omdat ik in de punktijd ben begonnen en in
        de punktijd kon alles. Wel was het in het begin meer een
        droom. Dan zag ik mezelf op een podium staan. Maar dat ik
        vijftien jaar later dat nu gewoon doe, dat ik zo
        langzamerhand broodmuzikant zou worden, dat had ik nooit
        kunnen dromen." 
        Hoe
        reageerde je omgeving op de keuze van je instrument? 
        "M'n ouders dachten van: ja, dat zal wel weer zo'n
        gril van haar zijn. En m'n vriendjes en vriendinnetjes
        die vonden het allemaal prachtig." « 
         
        [Media] 
         |