THE SCENE: RAUW, HEES, TEDER

FRET Roel Bouman, oktober 2000

Thé Lau (2000)Bijna was The Scene verleden tijd. Het laatste album 'Marlene' was min of meer geflopt. Thé Lau en de zijnen overwogen om de handdoek in de ring te gooien. Diepe bezinning leidde tot een nieuw doel: even een adempauze en dan een soort alles-of-niets-poging. Te beginnen met een greatest hits-album.

Thé Lau was zwaar teleurgesteld over de steun van de platenmaatschappij ten tijde van 'Marlene': "Het is dat de mensen die er destijds werkten er nu niet meer zitten, want anders was er nooit meer een plaat gekomen voor dat label." Dat was volgens de zanger/tekstschrijver van The Scene niet de enige tegenvaller bij het laatste album: "Om één of andere reden is de sfeer die er in de studio was, en die zeer goed was, in de eindproductie verdwenen. Het kippenvelgevoel was weg. Ook tijdens optredens was de groep niet geheel in optimale vorm. "Het voelde niet helemaal goed, maar de afgelopen zomer hebben we weer zo'n vijfendertig optredens gedaan en dat ging ouderwets lekker." Bij de platenmaatschappij ontstond vervolgens het idee voor 'Rauw, Hees, Teder' (Het Beste Van): zestien krakers uit de afgelopen twaalf jaar aangevuld met de single 'Helden'.

Mijn eerste reactie bij het nieuws van Het Beste Van was: hè jasses. Dat zeg ik eerlijk tegen de tegenwoordig ook als schrijver naam makende Thé Lau. Maar daar moet onmiddellijk aan toegevoegd worden dat het album door een uitgekiende opbouw en de daardoor verkregen variatie vreselijk lekker weg luistert. "Het is grappig dat je dat zegt, want ik heb precies hetzelfde. Aanvankelijk dacht ik ook: bah!", luidt Lau's reactie. "Maar ook voor mij was de uitkomst verbazend. We hebben geluk gehad met de technicus die het gemasterd heeft. Waar ik heel blij mee ben, is dat de tracks van 'Marlene' nu wel klinken zoals het bedoeld was." Is het misschien een idee om bij elk nummer iets te vertellen, zodat zo misschien een rauw-hees-en-teder-Scene-vogelvlucht-verhaal ontstaat?

RAUW, HEES, TEDER
"Dit betekende eigenlijk onze eerste vaste voet in België. Hier heeft het niet veel gedaan, maar daar wel. Het was meteen duidelijk dat daar een opener oor voor ons was dan in Nederland. Het is één van mijn lievelingsnummers, vooral door het einde. Dat hoor je niet elke dag."

DROMENLIED
"Dat heb ik altijd een beetje een vergeten single gevonden. Het is misschien wel een beetje een rock-chanson-idee, maar het had naar mijn idee toch best gekund."

ZUSTER
"Ik had het aan mijn zuster gegeven, maar die was er niet blij mee. Ze vond het veel te somber."

WEES WELKOM
"Dat is nu één van de nummers van 'Marlene' die nu wel goed klinken. Zo heeft het tenminste de sfeer die het in de studio ook had. In deze versie klinkt het weer warm, zoals het hoorde."

IEDEREEN IS VAN DE WERELD
"Hiervan herinner ik me dat ik in die tijd de demo's voor de nieuwe nummers nog thuis maakte met een simpel computertje. Ik had het af en vond dat de tekst van het refrein niet deugde. Er moest dus een nieuw refrein komen. Maar dat is moeilijk, zorgen dat het precies past in het metrum. Daar heb ik echt dagen op zitten piekeren, mee zitten worstelen en aan geploeterd. Totdat dit eruit rolde en dat is toch wel de moeite waard geweest. Het was eerst een beetje een pretentieus tekstje, maar nu is het veel meer open. Ik vind het op een bepaalde manier ook grappig."

HET WERK VAN GOD
"Dit lied heb ik gemaakt in een tijd dat er onevenredig veel begrafenissen waren. Veel van jonge mensen. Het lag voor de hand daar een nummer over te schrijven."

WONDERMOOI
"De huidige single in België, die doet het vrij aardig. Het zou me niets verbazen als de geschiedenis zich herhaalt, dat ze het daar weer eerder oppikken dan hier."

S.E.X.
"Het eerste singletje dat we in eigen beheer maakten nadat ik het licht gezien had over wat er allemaal aan de band moest veranderen en verbeteren, wilde The Scene ooit boven geraken. Het gitaarriffje vind ik nog steeds erg goed, we spelen 'm nu ook weer live."

VOLLE MAAN
"Het kwam bij me op na nog maar weer eens een feesttentoptreden. Ik stond buiten, het was echt volle maan, prachtig weer. Ik stond te luisteren naar het kabaal dat er uit die tent kwam en heb toen ook besloten zulke optredens niet meer te doen. We hadden toen al in de theaters gestaan. Ik dacht: waarom zou je het in zo'n tent doen als het ook in het theater kan?"

BLAUW
"We hadden een vaste afspraak met Rick (de Leeuw, producer van 'Blauw') dat ik me niet met de productie zou bemoeien. Maar de demo thuis had iets wat de studioversie niet had. Dus toen heb ik echt doorgedrukt dat we het opnieuw deden. Als het met dit nummer niks wordt, wordt het nooit wat, zei ik. Want ik had toen al het gevoel dat 'Blauw' hét sleutelnummer van het album zou worden."

ROMANTIEK
"Op elk Scene-album staat wel een nummer met iets latinachtigs, zeg maar een beetje Surinaams. 'Romantiek' moest dat lied worden voor 'Arena'. Het wilde maar niet van de grond komen en dat zat 'm in het ritme. Toen dacht ik: dan moet er maar een echte Surinaamse ritmesectie bijkomen. Dat was eigenlijk voor het eerst dat The Scene ging experimenteren. Dat werkte als een openbaring. Dat niet altijd alles met dezelfde bezetting hoefde. Ook live werden er vanaf dat moment anderen bij betrokken."

MAAN
"Ik weet nog dat ik de opening verzon: 'de spirit, de humor en de erotiek' en ik barstte midden op straat in lachen uit. Ik weet nog steeds niet wat het precies betekent, maar de fans horen er van alles in. Een aantal van onze fans neemt de teksten beslist te serieus."

OPEN
"Dat is net als 'Blauw' zo'n nummer waarvan ik wist dat 't hét sleutelnummer van de plaat was. Het is een lied om mijn eigen tekortkomingen te bezweren, want zelf ben ik helemaal niet zo open."

RIJ RIJ RIJ
"Dit is door de BRT gebruikt als leader voor een programma. Ik weet niet meer precies wat, ik geloof bij voetbal. Bij een WK of EK of zoiets en dan kwam het elke avond. Momenteel wordt het weer ergens voor gebruikt in België."

SAMEN
"Dit draait om de zin: 'zo komen we samen waar de tegenstand bestaat', dat is geschreven naar aanleiding van de situatie in Joegoslavië. De passage 'het is ons kind, het komt eraan' wordt regelmatig gebruikt op geboortekaartjes. Ik denk dat ik thuis wel zo'n vierhonderd van die kaartjes heb met die zin erop. Dat is toch wel erg leuk."

RIGOREUS
"Dit vind ik misschien wel het beste nummer dat ik ooit geschreven heb. In ieder geval is het één van de beste, dus die mocht natuurlijk niet ontbreken."

HELDEN
"Wij zijn niet echt een band voor singles. We worden best wel goed gedraaid op de radio en we komen ook wel in de Top 100, maar de aantallen die ervan verkocht worden zijn niet bepaald opzienbarend. Daarnaast is het natuurlijk leuk dat het wordt gebruikt voor die campagne van 'De Maatschappij Dat Ben Jij'. Bovendien was het onze eerste samenwerking met Fluitsma en Van Tijn en dat is zeer goed bevallen. Het zou best kunnen dat zij onze volgende CD gaan produceren. Dat moet binnen een jaar of twee gaan gebeuren en moet weer een ouderwets Scene-rockalbum worden. Geen strijkers, geen rare dingen, gewoon echt The Scene!" «


[Media]