FRET Roel Bouman, oktober 2000 
         Bijna was The Scene verleden tijd.
        Het laatste album 'Marlene' was min of meer geflopt. Thé
        Lau en de zijnen overwogen om de handdoek in de ring te
        gooien. Diepe bezinning leidde tot een nieuw doel: even
        een adempauze en dan een soort alles-of-niets-poging. Te
        beginnen met een greatest hits-album. 
        Thé Lau was
        zwaar teleurgesteld over de steun van de
        platenmaatschappij ten tijde van 'Marlene': "Het is
        dat de mensen die er destijds werkten er nu niet meer
        zitten, want anders was er nooit meer een plaat gekomen
        voor dat label." Dat was volgens de zanger/tekstschrijver
        van The Scene niet de enige tegenvaller bij het laatste
        album: "Om één of andere reden is de sfeer die er
        in de studio was, en die zeer goed was, in de
        eindproductie verdwenen. Het kippenvelgevoel was weg. Ook
        tijdens optredens was de groep niet geheel in optimale
        vorm. "Het voelde niet helemaal goed, maar de
        afgelopen zomer hebben we weer zo'n vijfendertig
        optredens gedaan en dat ging ouderwets lekker." Bij
        de platenmaatschappij ontstond vervolgens het idee voor
        'Rauw, Hees, Teder' (Het Beste Van): zestien krakers uit
        de afgelopen twaalf jaar aangevuld met de single 'Helden'. 
        Mijn eerste
        reactie bij het nieuws van Het Beste Van was: hè jasses.
        Dat zeg ik eerlijk tegen de tegenwoordig ook als
        schrijver naam makende Thé Lau. Maar daar moet
        onmiddellijk aan toegevoegd worden dat het album door een
        uitgekiende opbouw en de daardoor verkregen variatie
        vreselijk lekker weg luistert. "Het is grappig dat
        je dat zegt, want ik heb precies hetzelfde. Aanvankelijk
        dacht ik ook: bah!", luidt Lau's reactie. "Maar
        ook voor mij was de uitkomst verbazend. We hebben geluk
        gehad met de technicus die het gemasterd heeft. Waar ik
        heel blij mee ben, is dat de tracks van 'Marlene' nu wel
        klinken zoals het bedoeld was." Is het misschien een
        idee om bij elk nummer iets te vertellen, zodat zo
        misschien een rauw-hees-en-teder-Scene-vogelvlucht-verhaal
        ontstaat? 
        RAUW,
        HEES, TEDER 
        "Dit betekende eigenlijk onze eerste vaste voet in
        België. Hier heeft het niet veel gedaan, maar daar wel.
        Het was meteen duidelijk dat daar een opener oor voor ons
        was dan in Nederland. Het is één van mijn
        lievelingsnummers, vooral door het einde. Dat hoor je
        niet elke dag." 
        DROMENLIED 
        "Dat heb ik altijd een beetje een vergeten single
        gevonden. Het is misschien wel een beetje een rock-chanson-idee,
        maar het had naar mijn idee toch best gekund." 
        ZUSTER 
        "Ik had het aan mijn zuster gegeven, maar die was er
        niet blij mee. Ze vond het veel te somber." 
        WEES
        WELKOM 
        "Dat is nu één van de nummers van 'Marlene' die nu
        wel goed klinken. Zo heeft het tenminste de sfeer die het
        in de studio ook had. In deze versie klinkt het weer
        warm, zoals het hoorde." 
        IEDEREEN
        IS VAN DE WERELD 
        "Hiervan herinner ik me dat ik in die tijd de demo's
        voor de nieuwe nummers nog thuis maakte met een simpel
        computertje. Ik had het af en vond dat de tekst van het
        refrein niet deugde. Er moest dus een nieuw refrein komen.
        Maar dat is moeilijk, zorgen dat het precies past in het
        metrum. Daar heb ik echt dagen op zitten piekeren, mee
        zitten worstelen en aan geploeterd. Totdat dit eruit
        rolde en dat is toch wel de moeite waard geweest. Het was
        eerst een beetje een pretentieus tekstje, maar nu is het
        veel meer open. Ik vind het op een bepaalde manier ook
        grappig." 
        HET
        WERK VAN GOD 
        "Dit lied heb ik gemaakt in een tijd dat er
        onevenredig veel begrafenissen waren. Veel van jonge
        mensen. Het lag voor de hand daar een nummer over te
        schrijven." 
        WONDERMOOI 
        "De huidige single in België, die doet het vrij
        aardig. Het zou me niets verbazen als de geschiedenis
        zich herhaalt, dat ze het daar weer eerder oppikken dan
        hier." 
        S.E.X. 
        "Het eerste singletje dat we in eigen beheer maakten
        nadat ik het licht gezien had over wat er allemaal aan de
        band moest veranderen en verbeteren, wilde The Scene ooit
        boven geraken. Het gitaarriffje vind ik nog steeds erg
        goed, we spelen 'm nu ook weer live." 
        VOLLE
        MAAN 
        "Het kwam bij me op na nog maar weer eens een
        feesttentoptreden. Ik stond buiten, het was echt volle
        maan, prachtig weer. Ik stond te luisteren naar het
        kabaal dat er uit die tent kwam en heb toen ook besloten
        zulke optredens niet meer te doen. We hadden toen al in
        de theaters gestaan. Ik dacht: waarom zou je het in zo'n
        tent doen als het ook in het theater kan?" 
        BLAUW 
        "We hadden een vaste afspraak met Rick (de Leeuw,
        producer van 'Blauw') dat ik me niet met de productie zou
        bemoeien. Maar de demo thuis had iets wat de studioversie
        niet had. Dus toen heb ik echt doorgedrukt dat we het
        opnieuw deden. Als het met dit nummer niks wordt, wordt
        het nooit wat, zei ik. Want ik had toen al het gevoel dat
        'Blauw' hét sleutelnummer van het album zou worden." 
        ROMANTIEK 
        "Op elk Scene-album staat wel een nummer met iets
        latinachtigs, zeg maar een beetje Surinaams. 'Romantiek'
        moest dat lied worden voor 'Arena'. Het wilde maar niet
        van de grond komen en dat zat 'm in het ritme. Toen dacht
        ik: dan moet er maar een echte Surinaamse ritmesectie
        bijkomen. Dat was eigenlijk voor het eerst dat The Scene
        ging experimenteren. Dat werkte als een openbaring. Dat
        niet altijd alles met dezelfde bezetting hoefde. Ook live
        werden er vanaf dat moment anderen bij betrokken." 
        MAAN 
        "Ik weet nog dat ik de opening verzon: 'de spirit,
        de humor en de erotiek' en ik barstte midden op straat in
        lachen uit. Ik weet nog steeds niet wat het precies
        betekent, maar de fans horen er van alles in. Een aantal
        van onze fans neemt de teksten beslist te serieus." 
        OPEN 
        "Dat is net als 'Blauw' zo'n nummer waarvan ik wist
        dat 't hét sleutelnummer van de plaat was. Het is een
        lied om mijn eigen tekortkomingen te bezweren, want zelf
        ben ik helemaal niet zo open." 
        RIJ
        RIJ RIJ 
        "Dit is door de BRT gebruikt als leader voor een
        programma. Ik weet niet meer precies wat, ik geloof bij
        voetbal. Bij een WK of EK of zoiets en dan kwam het elke
        avond. Momenteel wordt het weer ergens voor gebruikt in
        België." 
        SAMEN 
        "Dit draait om de zin: 'zo komen we samen waar de
        tegenstand bestaat', dat is geschreven naar aanleiding
        van de situatie in Joegoslavië. De passage 'het is ons
        kind, het komt eraan' wordt regelmatig gebruikt op
        geboortekaartjes. Ik denk dat ik thuis wel zo'n
        vierhonderd van die kaartjes heb met die zin erop. Dat is
        toch wel erg leuk." 
        RIGOREUS 
        "Dit vind ik misschien wel het beste nummer dat ik
        ooit geschreven heb. In ieder geval is het één van de
        beste, dus die mocht natuurlijk niet ontbreken." 
        HELDEN 
        "Wij zijn niet echt een band voor singles. We worden
        best wel goed gedraaid op de radio en we komen ook wel in
        de Top 100, maar de aantallen die ervan verkocht worden
        zijn niet bepaald opzienbarend. Daarnaast is het
        natuurlijk leuk dat het wordt gebruikt voor die campagne
        van 'De Maatschappij Dat Ben Jij'. Bovendien was het onze
        eerste samenwerking met Fluitsma en Van Tijn en dat is
        zeer goed bevallen. Het zou best kunnen dat zij onze
        volgende CD gaan produceren. Dat moet binnen een jaar of
        twee gaan gebeuren en moet weer een ouderwets Scene-rockalbum
        worden. Geen strijkers, geen rare dingen, gewoon echt The
        Scene!" « 
         
        [Media] 
         |