ALKMAARSCHE COURANT Harm Oljans, december 1999 
         Een beter begeleider dan Dante Oei
        kan Thé Lau zich niet wensen. Dat werd vanaf de eerste
        tonen van het concert duidelijk. Oei's hamerende
        akkoorden, repeterende melodieën en subtiele accenten
        vormden een prachtige aanvulling op Lau's raspende, hese,
        vaak nasale maar altijd zuivere stem. Met name als Lau
        'de hoogte in moest' leek hij voor iedere noot te moeten
        vechten; het gaf zijn optreden slechts extra charme. 
        ALCOHOL 
        Het openingsnummer van de avond was 'Bruid'. Een gloedvol
        betoog vol hoop en wanhoop. Lau schrijft persoonlijke
        teksten vol romantiek en introspectie en zijn teksten
        zijn naar verluidt in alcohol gedrenkt. De eerste set
        werd onderbroken door een voordracht uit Lau's
        verhalenbundel. Een enigszins onduidelijk verhaal over de
        rol van zijn moeder in het leven, en met veel
        herinneringen, duurde net te lang om te kunnen blijven
        boeien. De voormalig frontman van The Scene bleek zich
        ook zonder de rock 'n roll-setting uitstekend te kunnen
        redden. De zaal was goeddeels muisstil om maar niets van
        de teksten te missen. Die teksten zijn ijzersterk. 
        ROMANTISCH 
        Waar Lau's stem een verre gelijkenis vertoont met die van
        Elvis Costello onderscheidt hij zich met romantisch en
        persoonlijk proza. Met name aan details wordt veel
        aandacht geschonken. Eén van de Scene-hits 'Iedereen Is
        Van De Wereld' kreeg een lange verrassende uitvoering.
        Ook hier bleek de fenomenale begeleiding van Dante Oei
        cruciaal. De tweede en laatste set bevatte drie
        schitterende nummers. Allereerst de Scene-hit 'Blauw' (blauw,
        blauw), maar daarnaast ook 'Het Werk Van God', waarin
        veel alcohol en tranen en de 'Rivier'. Met name het
        roerende refrein 'de vriend van vandaag mag de vijand van
        morgen nooit zijn' uit het nummer 'Vrienden' deed een
        enkeling in de zaal zelfs in gesnotter uitbarsten. Laten
        we hopen dat we van deze moderne bard, Thé Lau, nog veel
        horen. « 
         
        [Media] 
         |