EINDHOVENS DAGBLAD Paul Wouters, februari 2000 
         Thé Lau blijft geloven in de
        rockformule van The Scene. Toch heeft hij even genoeg van
        ongeïnteresseerde branieschoppers in lawaaierige
        biertenten. Vandaar koos de zanger, gitarist en sinds
        kort ook auteur enkele jaren geleden voor een Jacques
        Brel-achtig theaterprogramma samen met Dante Oei op
        toetsen. Zaterdag trad hij op in 'De Schalm' in Veldhoven.
        "Langgerekte biertenten met bars van zestig meter
        aan beide kanten, hoeven van mij niet meer", zegt Thé
        Lau tijdens het verwisselen van zijn gitaarsnaren. De
        zanger en gitarist geeft zijn snaren een levensduur van
        drie optredens. Het geeft aan hoe zorgvuldig de
        Amsterdammer met zijn theaterprogramma omgaat. Hij wil
        voortaan alleen met The Scene spelen voor echte
        liefhebbers."Ik vermijd de dorpen, waar één keer
        per jaar een feesttent het hoogtepunt is van het jaar. Je
        speelt dan voor tweehonderd fans. De rest komt alleen om
        te drinken en te schreeuwen. Ik heb dat wel gezien." 
        Lau geeft toe dat het
        leven met The Scene niet altijd even gemakkelijk is.
        "Ja, er zijn irritaties. De één wil een
        koerswijziging, de ander niet. Verder gaf het geflopte
        album veel ellende. Het lijkt op een voetbalpartijtje.
        Als je verliest, wordt er veel gekankerd en gezocht naar
        de schuldige. De zwartepiet wordt dan snel naar mij
        geschoven. Ik geef volmondig toe dat ik me de kritiek
        aantrek. Ik voel me nu eenmaal verantwoordelijk. Toch lag
        het aan de platenmaatschappij. Het album werd niet
        gepromoot." Welke platenmaatschappij? "Philips",
        glimlacht Thé Lau. "Nee, het was de Philips-dochter
        PolyGram, die inmiddels in handen is van een Canadees
        whiskymerk. Jan Timmer vond dat je naast CD-spelers ook
        CD's moest verkopen. Wat Boonstra betreft was er geen
        plaats voor de core-business. We zijn overigens inmiddels
        met anderen in zee gegaan." 
        BOEK 
        Thé Lau is een belezen persoon. In de verloren
        uurtjes heeft hij zelf inmiddels zijn eerste boek
        voltooid, dat begin maart verschijnt. Een fragment over
        zijn ziekelijke moeder: 'Ik kijk haar in de ogen, die
        waterig zijn, maar in het midden een felle pupil dragen,
        als een gifkikker op een slap blad, drijvend op het water
        van een diepe, donkere vijver. Strijdvaardig. Gitzwart,
        temidden van waterig blauw. Gewend nu om naar het
        verleden te kijken, dat als een oude plant voortdurend
        bedruppeld moet worden, of is het de blik. Het doet er
        niet mee toe'. "De uitgever vond het heel goed",
        zegt Lau bescheiden. Hij lijkt geen grote prater. Ook
        niet tijdens het concert: "Ik gebruik voor het
        contact met het publiek nooit van tevoren bedachte
        bindteksten. Als ik humoristisch improviseer word ik door
        de crew spottend Toon Hermans genoemd. Gisteravond hadden
        we in Steenwijk een zeer bijzondere avond omdat de stroom
        uitviel. We hebben het concert toen met een paar honderd
        waxinelichtjes puur akoestisch afgemaakt. Ik doe de
        dingen op mijn eigen manier, en laat me niet meer leiden
        door anderen. Als je de zaken niet intens aanpakt, wordt
        het een slepende bedoening. Ik heb met dit
        Nederlandstalig programma met groot succes in Parijs
        gestaan. Daarmee heb ik het bewijs geleverd dat teksten
        geen hoofdrol spelen. Verder houd ik me niet meer bezig
        met promotionele onzin. Ik bedoel daarmee een playback-TV-opname
        van drie minuten waarmee je de hele dag kwijt bent. Het
        muziekprogramma 'De Vrienden Van Amstel' kan bij mij door
        de beugel vanwege de ongedwongen sfeer. Ik ben alleen
        niet kapot van die zogenaamde gezellige finale. Daar
        weiger ik dus aan mee te doen." « 
         
        [Media] 
         |