NIEUWS VAN DE DAG Paola van de Velde, februari 1996 
         Twee jaar geleden zag hij bij toeval een
        theateroptreden van Karin Bloemen. Dat kan ik ook en
        misschien wel beter, schoot er door hem heen. Na enkele
        informele optredens in z'n uppie staat Thé Lau, zanger
        van de Amsterdamse rockband The Scene, vanaf vandaag drie
        avonden lang alleen in 'Het Veem Theater', zonder
        bescherming van de band met slechts pianobegeleiding van
        Willem Ennes. Om de mooiste Scene-ballads zonder kabaal
        te spelen. Theemuts-jurken à la Bloemen blijven
        achterwege ("Ik ben nog niet zo dik"), evenals
        gezellige prietpraat om de liedjes aaneen te kletsen.
        "Dat doe ik bij The Scene ook zelden. Ik ben van
        boven de Moerdijk en Noord-Hollanders moet je zowat met
        de doodstraf bedreigen om ze in het openbaar iets te
        laten zeggen. Trouwens, wat valt er te zeggen? De songs
        spreken voor zich." Zijn solo-optreden moet
        verstild, ingetogen en vooral heel eenvoudig worden,
        vindt Lau. "We moeten de belichting nog uitzoeken,
        maar ik wil graag twee witte spots. Eén gericht op de
        pianist, de ander op mij. Verder niks. Wat mij betreft is
        het helemaal in zwart-wit. Zoals in die oude talkshow van
        Mies Bouwman." 
        DRANG 
        Het is, naast de praktische reden dat zijn
        activiteiten met The Scene elk jaar twee maanden lang
        stil liggen, een periode waarin Lau zich altijd vreselijk
        verveelt, vooral zijn behoefte aan stilte die hem naar
        'Het Veem' bracht. "Spelen met een rockgroep is
        prachtig, maar eerlijk gezegd is het ook wel eens leuk om
        jezelf te horen zingen", zegt de zanger van achter
        een biertje. "Bij een concert van The Scene spelen
        de teksten natuurlijk altijd wel een bepaalde rol, maar
        bij zo'n solo-optreden vervullen ze de hoofdrol. Ik doe
        steeds mijn best om mooie, diepe nummers te schrijven en
        het is lekker om te weten dat het publiek nu eens echt
        daarvoor komt, om echt te luisteren en niet om bier te
        drinken en te headbangen. Wij spelen nooit ergens waar
        het stil is. We staan meestal in kabaal, in feesttenten
        die een enkele keer wel leuk zijn, maar het komt dikwijls
        voor dat zodra je een nummer hebt afgeslagen, je volledig
        overstemd wordt door de housemuziek van de nabijgelegen
        kermis. Eén keer lach je erom, maar de laatste tijd
        begon ik er behoorlijk chagrijnig van te worden. Ik
        voelde me haast een primaballerina die in de film
        'Showgirls' terecht is gekomen." 
        SLEUR 
        Hij bestelt nog een pilsje en vervolgt: "Er
        zullen mensen zijn die dit nu lezen en denken: 'Wat zeurt-ie
        nou? We hebben toch een leuke avond gehad?' Ja, alleen
        vroeg ik me steeds vaker af: voor wie was het vanavond
        nou zo leuk? Het laatste jaar heb ik een hoop optredens
        gehad, waarvan ik precies wist wat me te wachten stond.
        Wat voor sfeer er zou hangen, welke liedjes we zouden
        moeten doen om daar op in te spelen. In 'Het Veem' is dat
        anders. Ik heb het gevoel dat alles nu blanco is. En dat
        is spannend en heel inspirerend." Lau speelt
        uitsluitend Scene-nummers, zoals 'Het Werk Van God',
        'Rigoreus' en 'Alcohol En Tranen'. Hij heeft wel
        geschikte songs voor een akoestische uitvoering
        uitgezocht. "Als je ons repertoire doorspit, valt er
        al een hele hoop af. Wat je overhoudt zijn de zachte,
        diepe nummers, de ballads, waar we bij een gewoon concert
        er hooguit twee van kunnen spelen." Sommige liedjes
        hebben een ware metamorfose ondergaan. Zoals het speciaal
        voor het TV-programma 'Lola Da Musica' gemaakte, keiharde
        'Junkie Met Talent' over Kurt Cobain. "Dat klinkt nu
        bijna Frans, chansonachtig. Die hard-fans zullen
        zeker raar opkijken. Daar waar normaal lawaai klinkt, is
        nu stilte." 
        ERGERNIS 
        Vanzelfsprekend brengt Lau ook enkele stukken
        van de nieuwste Scene-CD, die binnenkort wordt
        uitgebracht, ten gehore. "Weet je dat we ditmaal een
        totaal verstaanbare plaat gemaakt hebben?", zegt de
        zanger, wiens rauwe, hese stemgeluid dikwijls onduidelijk
        binnensmonds gemompel wordt genoemd. "We hebben het
        van kantinejuffrouw tot directeur getest, iedereen kon
        alle teksten goed volgen. Ik erger me altijd wel aan dat
        commentaar. Buitenlandse artiesten hoeven niet
        verstaanbaar te zingen. We hebben een Amerikaanse roadie,
        die net als ik een Bob Dylan-fan is. Onlangs luisterden
        we samen naar een bandje van hem. 'Wat zingt-ie nou?',
        vroeg ik. Hij antwoordde: 'Geen idee. Is dat belangrijk
        dan?'. Hier in Nederland is dat echt een soort terreur.
        Je mag alleen maar onverstaanbaar zijn als je in een
        dialect zingt." Hij kijkt op de klok. Bijna halféén
        in de nacht. Zo laat alweer? Thé Lau besluit maar eens
        op huis aan te gaan. Tenslotte moet hij dit weekend fris
        en bij stem zijn. Terwijl hij zich goed inpakt tegen de
        kou, zegt hij: "Het is afwachten wat het
        vrijdagavond wordt. Ik heb geen idee hoeveel mensen er
        komen. Sterker nog, of er überhaupt mensen komen! Maar
        als het aanslaat, ben ik vast van plan het volgend jaar
        te herhalen. Ik zie wel waar en hoe. Maar mocht het een
        succes worden, dan krijg ik natuurlijk prompt de ambitie
        om het ook in 'Carré' te doen." « 
         
        [Media] 
         |