HET BELANG VAN LIMBURG (B)
        Koen Goris, mei 1998 
         In '91 had The
        Scene de eer om T/W te openen. Alhoewel, eer. Schueremans
        kon moeilijk om die Hollanders heen, want hun CD 'Blauw'
        was een succes van heb ik jou daar. In '92 kwamen Thé
        Lau en kompanen op de proppen met 'Open', weeral een
        schot in de roos. The Scene zat op het topje van de
        wereld - enfin, van de Lage Landen - en daar zaten ze
        goed. Probleem is natuurlijk dat er dan nog maar één
        richting overblijft. Langzaam gleden de Nederlanders uit
        de belangstelling, met als trieste dieptepunt het floppen
        van 'Arena' in '96. 'Marlene' moet de ommekeer betekenen,
        zegt Thé Lau terwijl-ie nog een sigaretje rolt. Hij ziet
        er ontspannen uit, maar toch. "Als het met 'Marlene'
        niet lukt, zal ik teleurgesteld zijn. Vreselijk
        teleurgesteld." Dat mag ook wel, want de achtste CD
        van The Scene is een zacht brokje poëzie, geschikt om om
        vier uur 's ochtends aan de toog te beluisteren terwijl
        het café langzaam leegloopt. Al weigert Lau, dat is
        bekend, zijn muziek poëzie te noemen. "Niet meer",
        lacht hij. "Het heeft lang geduurd voor ik
        zelfvertrouwen kreeg wat mijn teksten betreft, en poëzie
        is sowieso zo'n zwaar beladen woord. Vroeger legde de juf
        op school uit wat literatuur was en wat niet. Daardoor
        kreeg die term zo'n nare bijsmaak. Maar nu mag het." 
        BIERVILTJES 
        Opvallend is dat The Scene zachter is geworden.
        Thé Lau ruilde zijn elektrische gitaar voor een
        akoestische, en 'Marlene' werd voorzien van een hoop
        strijkersarrangementen. "Het kon zo niet verder",
        verklaart Lau die keuze. "We speelden steeds harder,
        terwijl tachtig procent van het publiek bier zat te
        hijsen in plaats van te luisteren. Ik werd meer en meer
        teleurgesteld. Ik stond op het podium te luisteren naar
        een groep die slechter was dan in '93. Nu had ik zelf al
        eerder met strijkers gewerkt, zo'n drie jaar geleden.
        Toen ik naar die klank luisterde, begreep ik plots waarom
        klassieke muziek bestaat. En ik wist welke richting ik
        uit wilde." Aanvankelijk was Lau zelfs van plan om
        de teksten dit keer niet zo'n grote rol te laten spelen.
        "Maar dan wil ik toch weer meer", grijnst-ie.
        "'Rivier' had bijvoorbeeld oorspronkelijk slechts
        twee coupletten. Maar mijn handen jeukten: ik wilde
        gewoon niet dat die tekst al was afgelopen." Wie
        naar Marlene luistert, krijgt zin om naar Amsterdam te
        trekken, en de kroegen in de Jordaan of het havenkwartier
        af te dweilen. Zijn de songs daar ontstaan? "Vroeger
        schreef ik wel eens liedjes op café", aldus Lau.
        "Thuis heb ik een hele stapel bierviltjes-met-tekstregels
        liggen. Wel, daar heb ik nooit een woord van gebruikt.
        Het deugt gewoon niet. Als ik nu een ingeving krijg, doe
        ik er niets mee. Als ik het me 's anderendaags niet meer
        kan herinneren, betekent dat gewoon dat het niet goed was.
        Hetzelfde heb ik trouwens met gitaarriffs." 
        BLOEDSTOLLEND 
        Lau verwacht veel van 'Marlene'. Zelfs op
        festivals ziet hij de rustige muziek werken. "We
        hebben namelijk al gespeeld voor studenten in Leiden.
        Nou, ik hield m'n hart vast, maar het was bloedstollend.
        Nee, met deze plaat kan je naar de festivals. Als ik zelf
        toeschouwer ben, vind ik de hardste en de zachtste dingen
        altijd het leukst. Wat ertussenin zit, vind ik minder,
        maar net zo'n band was The Scene aan het worden. Het
        supermagische ontbrak. Dus heb ik gekozen voor de magie."
        De vorige CD 'Arena' mag dan wel geflopt zijn, dat wil
        niet zeggen dat Thé Lau nu in Nederland als een lulletje
        rozenwater beschouwd wordt. Hij staat er nog altijd te
        boek als een uitstekend tekstschrijver, en dus vroeg de
        socialistische Partij van de Arbeid hem een campagnelied
        te schrijven voor de nationale verkiezingen van vorige
        maand. Lau pende 'Rode Aarde' neer, maar de sossen
        bedankten vriendelijk wegens gebrek aan trefwoorden als
        'sterk' en 'sociaal'. Dan moeten ze maar een
        reclamebureau in de arm nemen, reageerde Lau, en 'Rode
        Aarde' kreeg een plaatsje op 'Marlene'. "Ze
        struikelden ook over het woord rood, want daar
        willen ze vanaf", zucht de zanger. "Dé kleur
        is nu paars. Ach, de PvdA, erg socialistisch
        zijn ze niet meer. Ik heb ook maar op hen gestemd bij
        gebrek aan een degelijk alternatief. Eigenlijk wilden ze
        'Iedereen Is Van De Wereld', maar dat heb ik al aan de
        antiracismebeweging gegeven. Beter zo. Dat liedje heeft
        niks met politiek te maken, en de beweging ook niet. Het
        draait er om mensen. En dat vind ík nou belangrijk."
        « 
         
        [Media] 
         |