| 
         OOR Willem
        Jongeneelen, 1992 
         Het
        lijkt een nieuwe trend te worden: popjournalisten die het juk van
        gefrustreerd, mislukt muzikant afgooien. Zo ook ex-Humo-redacteur Frank
        Vander Linden. Met De Mens grossiert hij in retestrakke, ritmisch
        onderbouwde powerpopsongs met linke melodieën, geniale gitaarriffs en
        ontwapenende Nederlandstalige teksten, die enkel in België gemaakt
        kunnen worden. Serieus, maar met een knipoog. Niet flauw of gemaakt
        humoristisch, maar wel pittig. Nergens is De Mens zo filosofisch als
        Hugo Matthysen of zo plat als De Kreuners. Hoewel de ritmesectie
        (bassist Michel de Coster en freelance-drummer Joost Vandenbroecke) The
        Jam van vroeger doet verbleken, Frank in het intro van het intieme
        liefdesliedje 'Maria Zegt' op Billy Bragg lijkt, en zijn gitaar in het
        vol distortion gestopte bisnummer Neil Young citeert, is De Mens vooral
        zeer origineel, getuige de Belgische radiohits 'Dit Is Mijn Huis' en 'Jeroen
        Brouwers (Schrijft Een Boek)'. Thé Lau van The Scene is ook zo'n
        songschrijver die met weinig woorden verschrikkelijk veel kan zeggen.
        Het optreden kent het ware rock & roll-gevoel en is er één waarbij
        alles klopt. Van de verbijsterende speelvreugde, de bloedstollende
        ballads, de tweeduizend klappende handjes in de lucht, de duizend met
        straalzender Thé meezingende kelen en de gierende gitaren van Eus tot
        aan de vlechtjes in het haar van bassiste Emilie (aangebracht door het
        dochtertje van hun nieuwe Belgische manager Herman 'Torhout/Werchter'
        Schueremans herself). Magisch. « 
         
        [Media] 
       |