FESTIVALKRANT ELASTIEK MUZIEK
        Mei 1996 
         Een live-optreden van The Scene: de
        ogen van de tengere bassiste staan ernstig, de drummer
        zweet, de stem van zanger Thé Lau schuurt, de gitaren
        scheuren. Otto staat zichtbaar te kicken achter zijn
        toetsen en levert verbeten zijn aandeel aan de soms door
        merg en been gaande muziek. Na afloop van ons gesprek zeg
        hij, met een grijns van oor tot oor: "Nou jongens,
        bedankt, dit waren eindelijk weer eens interessánte
        vragen." En dat maakt veel goed. Op weg om Otto
        Cooymans, toetsenist en naar eigen zeggen lastpak van de
        band, te interviewen, zit ons werkelijk alles tegen.
        Maartse sneeuwstormen, ellenlange files, en last but not
        least een norse portier die ons liever ziet gaan dan
        komen. Uiteindelijk bereiken we toch de studio waar het
        programma 'Leidsekade Live!' wordt opgenomen. En waar The
        Scene ons laat proeven van hun laatste album: 'Arena'. We
        worden door een vaderlijke manager naar de kantine van
        het KRO-gebouw geloodst en nemen plaats tegenover de
        toetsenist. Grote, donkere ogen kijken ons aan van onder
        een ruig zwart kapsel. Zwart met wit bloesje, zwarte
        broek. Ben je niet te moe, zo na het optreden? "Nee
        nee, ben je gek. Die paar nummertjes." Zijn handen
        spelen onvermoeibaar met zijn aansteker. 
        NAUW VERSTRENGELD 
        Sommige nummers van jullie nieuwe CD
        zijn wel zwaar, indrukwekkend... 
        "Ja hè, vooral het nummer 'Wild En
        Luidruchtig'. Eerst ging de tekst nergens over.
        Tenminste, ík weet niet waarover hij ging. Maar Thé
        heeft er nou deze tekst op geschreven (het nummer gaat
        over de vader van Thé Lau), en die lyrische gitaar past
        er heel goed bij. Te gek!" 
        Schrijf je
        zelf ook nummers? 
        "Nou, ik ben thuis een beetje aan het
        experimenteren met muziek. Wat dingen componeren en
        opnemen en zo... En dat laat ik zelfs door de anderen
        beluisteren! Dat durfde ik vroeger niet eens. Ik vind het
        namelijk walgelijk om mijn eigen stem terug te horen. Je
        kunt het zien als mijn persoonlijke ontwikkeling. Niet
        dat ik daarover gefrustreerd doe, absoluut niet! Nummers
        voor The Scene schrijf ik niet, Thé schrijft alles en
        dat doet hij heel alleen. Hij heeft een bepaalde melodie
        in zijn hoofd en daar zoekt hij later de woorden bij. Kom
        dan niet met een ander deuntje aanzetten... Maar
        natuurlijk laat hij zich wel inspireren door de rest. Thé
        is echt de moeite waard!" 
        Waarom vind je
        dat? 
        "Nou, hij had bij het opstarten van
        The Scene al een plan. Hij gaat heel duidelijk een
        bepaalde richting in. En de rest van de groep heeft daar
        respect voor. Je gaat niet van de hak op de tak springen,
        je conformeert je of je rot op. Ik wil nog wel eens
        dwarsliggen (lachend), ik ben het lastpak van de band.
        Maar ik vind Thé geweldig. Door hem werken we ook echt to
        the point; overal de puntjes op de i zetten. En
        hoewel we heel verschillende muzikale backgrounds
        hebben, zijn de leden van de groep nauw verstrengeld met
        elkaar." 
        GOED GEBEKTE
        AMSTERDAMMERS 
        Hoe heb je Thé en de rest van de
        groep eigenlijk leren kennen? 
        "In het verleden deed ik wat sessies
        op zondagen, zo links en rechts. Daarvoor kregen we heel
        weinig betaald. Dus toen ik een zanger én een bassist
        nodig had, zocht ik een muzikant die zowel kon zingen als
        basgitaar spelen, dat scheelde weer in het budget. Thé
        was een vage kennis en ik vroeg hém voor zo'n sessie. Thé
        was in die tijd al bezig met een band waarin ook Emilie
        zat. En zo zijn we langzaam maar zeker bij elkaar gekomen.
        Ja, dat was 11 februari alweer zeven jaar geleden!" 
        Wat deed je
        hiervoor dan, behalve die sessies? 
        "Nou, eh... (woelt even door zijn haar).
        Vroeger werd ik wel 'de hoer van de muziek' genoemd,
        zoveel bands heb ik gehad. Na school had ik twee bandjes
        waarvoor ik zelf alles bedacht. Daarna kwamen Powerplay,
        Vitesse, de Time Bandits... Dat was ook geweldig met de
        Time Bandits. Vooral Alides Hidding, de zanger, is zó
        goed. Alleen was het jammer dat ik ook met muzikanten
        moest werken die zichzelf zo nodig moesten profileren.
        Van die goed gebekte Amsterdamse gasten, daar kon ik als
        Brabants boerke moeilijk tegenop. Verder ben ik
        nog een jaartje bij Herman Brood ingevallen, toen zijn
        toetsenist een been gebroken had. Te gekke tijd!" 
        Jeetje Otto,
        daar noem je nogal wat namen op! Je hebt wel het geluk
        gehad om altijd met succesvolle groepen te kunnen werken. 
        "Ja, ik kan goed leven van de muziek.
        Ik zeg altijd maar: ik heb geluk gehad, maar ik heb ook
        keihard gewerkt voor het succes van de bands. De vraag
        'hoe stel je een geweldige hitband samen?' slaat nergens
        op, die vált niet samen te stellen. Je kunt het nooit
        weten! Als je een scheet laat in de goede toonsoort kan
        dat plotseling een hit betekenen." 
        PSYCHIATER 
        Was het je droom als kind om
        muzikant te worden? 
        "Je zult het niet geloven, maar ik kom
        uit een chique Brabantse familie. Mijn vader was
        psychiater en mijn moeder concertzangeres. Van mijn zesde
        tot mijn tiende heb ik klassiek les gehad en dat ging
        heel goed. Op mijn tiende ging ik naar een kostschool,
        waarop 499 jongetjes zaten die allemaal voetbalden. En
        als al die 499 voetballen, dan ga jij natuurlijk niet
        piano zitten studeren. Maar toen ik op mijn zeventiende
        van school kwam, ben ik meteen weer de muziek ingedoken." 
        Accepteerden
        je ouders dat? 
        "Ja, achteraf wel. En als je zelf
        vader wordt, begrijp je beter wat je ouders van je willen.
        Dat je kinderen goed terechtkomen en zo, weet je wel?
        Mijn dochter is nou 23 en net afgestudeerd meester in de
        rechten. Daar ben ik heel trots op! Ik heb nog steeds
        veel respect voor mensen met diploma's." 
        Maar jij bent
        een respectabel muzikant, mogen we wel zeggen! 
        "Ik heb er ook geen spijt van! Met The
        Scene hebben we geweldige optredens gehad, Torhout-Werchter
        bijvoorbeeld, geweldig!" 
        In België
        schijnen jullie nog meer succes te hebben dan hier? 
        "Nou, nee. Dat is eigenlijk een
        fabeltje. Kijk, het is wel zo dat het publiek in
        Duitsland en België met meer respect, zeg maar, luistert.
        In Nederland moet je eerst een hit scoren, luisteren doen
        ze daarna pas. Maar aan de andere kant hebben we in België
        nog nooit een CD verkocht. En ik vond het Parkpop-festival
        in Den Haag nog gaver dan Werchter. Eigenlijk zou The
        Golden Earring daar optreden, maar George Kooijmans
        raakte zijn stem kwijt en toen mochten wij..." 
        Gaan jullie de
        komende tijd veel optreden? 
        "Ja, we gaan natuurlijk met het nieuwe
        programma toeren. Naar Zeeland, Haarlem, waanzinnig! We
        zitten op zo'n vijftien optredens per maand." 
        Vermoeiend? 
        "Nee. Néé!! Ik snak nooit naar een
        maand niks!" « 
         
        [Media] 
         |