TOU Elly de Bont, december 1994 
         The Scene staat bekend als een
        podiumband. De optredens zijn gedreven, krachtig en
        meeslepend. Na vijftien jaar, waarvan de laatste vijf
        jaar met dezelfde bezetting, wordt dat nog eens dik
        onderstreept. Ex-bandlid Rogier van der Ploeg maakte een
        video, fotograaf Paul Tolenaar een fotoboek een ook een
        live-CD bleef niet uit. "In de studio zijn we een
        band, live zijn we The Scene", schrijft de 42-jarige
        zanger Thé Lau in het boekje bij de CD. 
        Thé draait zijn zoveelste
        sjekkie en neemt nog een pilsje. Hij praat langzaam,
        relaxed. Met veel eh's en af een toe een stilte. "Optreden
        met seks vergelijken, is een beetje obligaat. Maar hoe je
        het ook wendt of keert, het is de beste vergelijking.
        Voor alle twee geldt dat je eigenlijk wil dat het altijd
        doorgaat. Het laat hetzelfde gevoel na als een one night
        stand. Zo'n katterig gevoel. Je hebt alles gegeven, maar
        hoe nu verder? Deze zomer stonden we op Parkpop. Na zo'n
        groot concert voel ik me hondsberoerd. Niet alleen door
        de vele wijn die je binnenkrijgt, ook omdat je geestelijk
        leeg bent. In een optreden gaat veel fysieke energie
        zitten. Ik leef me erg uit, dat heb ik nodig. Het is een
        heel belangrijke factor in mijn leven. Die paar maanden
        dat we niet optreden, kan ik mijn energie niet kwijt. Ik
        word humeurig en kort aangebonden. In studio's werken
        vind ik ook wel leuk, maar het moet niet te lang duren
        want dan krijg ik er tabak van." 
        STA-IN-DE-WEG 
        Thé maakt vanaf zijn 21e serieus muziek. Samen
        met gitarist Eus van Someren, toetsenist Otto Cooymans,
        bassiste Emilie Blom van Assendelft en drummer Jeroen
        Booy vormt hij The Scene. Thé speelt gitaar, zingt en
        bedenkt de teksten. "Ik hoef me bijna nooit ergens
        anders mee bezig te houden. Ik kan de hele dag denken
        over dingen die ik zou kunnen gebruiken voor een tekst.
        Op het ogenblik meen ik weer zo'n tendens te zien dat
        ontzettend veel vrouwen afknappen op mannen. Mannen
        vervallen in toenemende mate weer in veeleisend,
        materialistisch, hebberig gedrag. Wat in mannen echt
        laakbaar is, is dat ze als ze met een vrouw samen zijn,
        ze verlangen naar nog een vrouw, of naar een andere vrouw.
        Het erge daarvan is dat ze dat verlangen hun eigen vrouw
        kwalijk nemen. Ze zien die vrouw puur als een sta-in-de-weg
        en durven de stap niet te doen om vreemd te gaan.
        Natuurlijk ken ik dat verlangen ook. Het zou hypocriet
        zijn om dat te ontkennen. Maar ik zie het ook vreselijk
        vaak om me heen. Dan denk ik: dit is stof voor een lied.
        In het begin van een nummer probeer ik alles zoveel
        mogelijk open te houden. Er is bijvoorbeeld eerst alleen
        een riff, dan ga ik thuis die riff de hele tijd heen en
        weer spoelen en beluisteren. Meestal krijg ik dan een
        idee voor een tekst, over wie het gaat, waar het zich
        afspeelt en wat voor sfeer het heeft. Dan is het halve
        werk al gedaan. Dan moet de muziek weer aangepast worden
        aan wat je op dat moment aan tekst hebt en zo schakelt
        het zichzelf naar een eindpunt." 
        SOLDEREN 
        "Soms weet ik niet waar een tekst over gaat.
        Terwijl ik hem zelf geschreven heb. Dan denk ik dat het
        klopt, maar dat voel ik meer dan dat ik het weet. Een
        lied kan na honderdtwintig keer spelen plotseling een
        andere dimensie krijgen. Dan schudt het zich van me af en
        zie ik wat het betekent. Mijn hoofd heeft alleen talent
        voor associatief denken. Daar ben ik ook het leeuwendeel
        van de dag mee bezig. Ik ga er altijd vanuit dat er een
        organisch verband tussen associaties zit. Ik zing vaak
        maar een eind weg. Ik heb wel eens meegemaakt dat er dan
        ineens drie zinnen achter elkaar staan die een
        indrukwekkend couplet vormen. Zoiets gebruik ik altijd.
        Het is mooier dan wat ik bedenk. Je gedachten gaan altijd
        te snel voor je schrijfhand. Ik heb de verbijsterende
        ontdekking gedaan dat ik de ene dag wel exact kan denken
        en de andere dag niet. Ik heb eens een keer zelf boxen
        gemaakt. Ik had speakers gekocht en een houten kastje
        gemaakt. Het ging om het solderen van zes draadjes. Toen
        ik die boxen later een keer open schroefde, bleek dat ik
        werkelijk álles verkeerd had aangesloten. Ik zag toen wél
        in één klap dat ik er een warboel van had gemaakt. Daar
        ben ik vreselijk van geschrokken. Voor de teksten geldt:
        hoe associatiever het gaat, hoe spannender het is. Het
        kan wel eens een tekst opleveren waarin een jaar later,
        net als met die speakerboxen, tegelijkertijd het logische
        en het onlogische zich onthullen." 
        ZELFHAAT 
        'Doe het rigoreus en ondoordacht, maar altijd
        uit het hart', 'sta ervoor, sta erachter, maar ga daar
        staan', 'geef nooit op'... Veel teksten van The Scene
        gaan over een groots en meeslepend leven. "Ik heb de
        neiging om mezelf in liedteksten op te peppen. Dat
        straalt natuurlijk over op het publiek. Ik heb een hekel
        aan een echt negatieve invalshoek. De meeste teksten
        hebben die negatieve invalshoek in de eerste versie wel.
        'Blauw, blauw, blauw, keer ik terug naar jou' kan
        bijvoorbeeld in een eerdere versie 'blauw, blauw, blauw,
        heb ik de pest aan jou' geweest zijn. Dan bekijk ik zo'n
        eerste versie en denk ik: dit is dus voor mannen
        geschreven. Om cool te lijken voor de mannen zing ik dat
        het shit is. Er komt altijd een moment waarop ik het voor
        vrouwen aantrekkelijker ga maken. Anders horen zij een
        gefrustreerde, onaantrekkelijke zanger. Ik heb een
        behoorlijke dosis zelfhaat. Maar op het podium is er
        nooit enige aanleiding tot dat gevoel. Op het podium heb
        ik een veel grotere autoriteit. Daar doe ik waar ik het
        beste in ben. Daar geef ik iets wat zin heeft." 
        "Ik zie onze live-CD
        als een afsluiting. De rest van de band is het daar niet
        mee eens, vindt het gewoon een project. De CD is een
        soort bloemlezing, er staat geen enkel nieuw nummer op.
        Het schept bij mij onmiddellijk de behoefte om iets
        anders te gaan doen." Thé mijmert over een nog niet
        gemaakt lied, waarop geen enkele wet van toepassing is.
        Een lied zonder metrum, lang en vooral mooi. De grenzen
        van zijn creativiteit houden hem bezig. "Laatst
        ontdekte ik dat je net voor de grens van wat je kan moet
        gaan zitten. Als je precies op die grens iets maakt, dan
        wordt het slecht. Ik las ergens dat Picasso dat ook
        altijd zei. Je moet altijd wat speling laten. Als je je
        vertilt aan een lied, wordt het te krampachtig." 
        "We hebben natuurlijk
        al wel geëxperimenteerd. Maar veel dingen hebben we ook
        niet gedaan omdat we dachten dat we het niet in de hand
        hadden. Op elke plaat komen wel een paar nummers voor die
        bijvoorbeeld een Afrikaans of Latin ritme hebben. Veel
        mensen valt het niet op, maar 'Iedereen Is Van De Wereld'
        heeft in wezen een latin ritme en geen rockritme. We
        maken nogal veel nummers met twee akkoorden. Misschien is
        het leuk om er eens vijf te gebruiken. Dit soort dingen
        hebben we op 'Waterdrager' losgelaten." The Scene
        vertolkt het nummer op de vorige maand verschenen CD 'Als
        De Rook Is Verdwenen... Een Eerbetoon Aan Boudewijn De
        Groot'. "Het gaf ons de mogelijkheid om allerlei
        dingen te doen die we altijd al wilden doen. Werken
        zonder restricties is een openbaring. Toen het nummer af
        was, kwam iemand de controlekamer binnen en die zei: goh,
        jullie hebben er een echt Scene-nummer van gemaakt... Dat
        zegt niet dat we geen stap verder komen. Het leert mij
        dat we van alles en nog wat kunnen doen en toch in ons
        eigen territorium blijven." « 
         
        [Media] 
         |