FESTIVALKRANT LOKERSE FEESTEN
        1998 
         Veel woorden
        gaan wij aan The Scene niet vuil maken: zij zijn nog
        steeds één van Nederlands beste rockbands. Zij hebben
        een gigantische lading keigoede songs waarmee ze onder
        meer op Torhout/Werchter mochten komen. Zanger Thé Lau
        heeft ook een nauwe band met Vlaanderen, want vrij vaak
        kan je de man hier tegenkomen in Brussel op een party of
        een concert. 
        Vanwaar die
        liefde voor Brussel? 
        Thé Lau: "Ik kom hier graag, hier en
        in Leuven, dat zijn mijn favoriete plaatsen. Leuven is
        zowat onze bakermat in België; wij hebben onze eerste
        optredens daar gedaan, voor studenten. Brussel is echt
        het buitenland, hè. Vlaanderen heeft nog zoiets als half
        buitenland, zoals Nederland dat vermoedelijk ook voor
        Vlamingen is. Brussel heeft net dat exotische stapje
        extra waardoor je in vakantiestemming geraakt. Je gaat
        bij voorbeeld een winkel in en dan moet je (slecht) Frans
        spreken, omdat zij geen Nederlands verstaan. Vind ik leuk." 
        Is het idee
        tegenwoordig 'minder is meer'? Er komen op de nieuwe CD
        bijvoorbeeld duidelijk minder gitaren aan te pas? 
        "We hadden de neiging om altijd twee
        gitaren te hebben die loeiden en het orgel moest zich
        daar een weg door banen. Dat moest een keer afgelopen
        zijn. Het was een beetje te veel hetzelfde en daarom
        hebben we geleerd dingen rigoureus weg te halen en andere
        zaken ervoor in de plaats te zetten, zoals strijkers bij
        voorbeeld." 
        Wat is het
        verschil tussen een songtekst en een gedicht? 
        "Vroeger beantwoordde ik de vraag of
        ik een dichter was altijd met nee, maar daar kon ik niet
        meer mee leven. Ik zei altijd: ik schrijf niet, ik zing.
        Toen wij in Nederland begonnen (in Vlaanderen weet ik het
        niet zo goed) was het erg duidelijk dat wij populair
        waren omdat wij in het Nederlands zongen en niet omdat
        men enig benul had dat wij ook een goede rockband waren.
        Dat werkt frustrerend en belemmerend, naarmate die
        teksten beter werden nam dat gevoel van belemmering
        alleen maar toe. Want in plaats dat er meer applaus kwam,
        leek het bijna alsof er minder applaus kwam in Nederland." 
        Deze typisch
        Amsterdamse rockgroep begon in het Engels, maar switchte
        al snel over naar het Nederlands. Hun signaalfunctie voor
        groepen als Van Dik Hout is dan ook groot geweest. 
        "Het lijkt ook zo dat -onder andere
        wij- de weg vrij gemaakt hebben voor een enorme hoos aan
        artiesten die dingen zingen als 'Het Is Altijd Lente In
        De Ogen Van De Tandarts-Assistente' of 'Busje Komt Zo' of
        'Het Is Een Nacht'. Eerlijk gezegd begrijp ik er, wat dat
        betreft, nog steeds weinig van. Ik dacht toen van: ik ben
        toch al verder dan dat en mijn bijgedachte was dan ook
        dat ik ging ophouden met te zeggen dat mijn teksten géén
        poëzie zouden zijn. Ik kwam ook tegen dat Seth Gaaikema
        aan ons de Edison uitreikte en toen citeerde hij een
        stukje uit 'Mijn Straat' van 'Avenue De La Scene'. Hij
        kende ons voor de rest totaal niet, maar hij zei wel:
        'Dames en heren, luistert u nou even wat deze man zingt'
        en toen las hij een stukje en toen zei hij: 'Dat is
        Elsschot!'. Toen was ik enorm gevleid." « 
         
        [Media] 
         |