FRET Tiemen Koopman, 1998 
         "De afgelopen jaren waren we een soort
        showband geworden. We luisterden absoluut niet meer
        kritisch naar onszelf." Aan het woord is Thé Lau,
        zanger, gitarist en componist van The Scene. Een
        solotournee in het theater en de muzikale samenwerking
        met de nieuwe toetsenist Dante Oei deden hem de oren
        openen. De muziek moest simpelweg beter en subtieler
        worden. Lau ging zelfs op zangles om het goede voorbeeld
        te geven. Het resultaat is 'Marlene', een romantisch
        album waarop violen de boventoon voeren. 
        In huize Lau krijgen we
        een voorproefje van het nieuwe album. En inderdaad klinkt
        The Scene als herboren. Lau zingt beter dan ooit, een
        ware crooner in de traditie van Tom Waits. De muziek valt
        op door een frisse aanpak. Er wordt volop gebruik gemaakt
        van drumloops, samples en originele
        strijkersarrangementen, zonder de bekende Scene-sound
        geweld aan te doen. Na het uitbrengen van hun laatste
        album 'Arena' in 1996 ("een stuurloos project",
        meent Lau nu) leek The Scene een stille dood te sterven,
        maar met 'Marlene' laat de groep horen dat zij nog
        springlevend is. Bijna twintig jaar na de oprichting
        geeft Lau te kennen dat als het aan hem ligt het
        Nederlandse en het Vlaamse publiek nog lang niet van The
        Scene af is. 
        "Ik vind dat
        Nederlandse bands te snel uit elkaar gaan", zegt hij
        in zijn Amsterdamse stamcafé in het westelijk
        havengebied. "Al moet ik toegeven dat ik op een
        gegeven moment wel even met dat idee heb rondgelopen. Het
        succes liep duidelijk terug. We speelden voornamelijk nog
        in feesttenten met de kermis ernaast. Om de housemuziek
        van de schiettent te overstemmen, gingen we steeds harder
        spelen. Ik hoorde absoluut niet meer wat ik deed. Toen ik
        met die solotournee langs de theaters trok, hoorde ik
        mezelf voor het eerst weer zingen. Belachelijk natuurlijk.
        Sommige nummers waren mooier dan als ik ze met de band
        speelde. Dat moet natuurlijk andersom zijn." 
        CHAGRIJN 
        Inmiddels waren de opnamen voor de nieuwe plaat
        begonnen, maar het resultaat was volgens Lau niet goed.
        "We hadden een paar nummers opgenomen en die klonken
        verschrikkelijk. Dat kwam ook door de slechte sfeer
        binnen de groep. Het chagrijn straalde ervan af. Toen heb
        ik besloten opnieuw te beginnen en het helemaal anders te
        doen. Iemand die daarin een belangrijke rol heeft
        gespeeld is Dante Oei, onze nieuwe toetsenist. Drie jaar
        geleden heb ik hem ontmoet. Hij studeerde toen nog aan
        het conservatorium en om wat bij te verdienen paste hij
        thuis bij mij op. Ik liep met het idee rond om voor
        'Marlene' strijkers te gebruiken en vroeg of hij daarvoor
        de arrangementen wilde schrijven. Dat wilde hij wel.
        Dante werkt vanuit een klassieke benadering en zijn
        partijen wijken nogal af van wat gebruikelijk is in de
        popmuziek. Ik vind dat zelf erg mooi. Hij doet de dingen
        instinctief zoals ik ze ook wil. Daardoor is er veel meer
        rust in de band gekomen." 
        Rust die blijkbaar ontbrak
        toen Otto Cooymans nog de toetsenpartijen voor zijn
        rekening nam. Lau en Cooymans bleken muzikaal niet meer
        op één lijn te zitten en laatstgenoemde moest het veld
        ruimen. "Erg onrechtvaardig", zegt Lau nu.
        "Achteraf gezien had Otto al veel eerder door dat
        het met The Scene de verkeerde kant op ging. In een band
        zijn de drummer en de bassist de mensen die het hardst
        moeten werken en Otto was altijd een plaag voor de
        ritmesectie. Hij was nog niet uit de band of ik ging
        hetzelfde doen." Toch heeft Lau geen spijt van de
        bezettingswisseling. "Met Otto ging het niet meer.
        Ik dwong hem om dingen te spelen die hij niet wilde." 
        ZANGLES 
        Vanaf het moment dat Dante zijn intrede deed,
        luidde het parool: beter worden. "Aan het begin van
        een repetitie speelde hij op een gegeven moment een paar
        maten van een sonate van Beethoven. 'Ga eens verder?',
        vroegen we hem. Vervolgens hoorden we een klassiek stuk
        dat niemand van ons kan spelen en realiseerden we ons
        plotseling dat je daarvoor moet werken. Bij Nederlandse
        bands heerst vaak de misvatting om streetcredibility
        te verwarren met niet goed kunnen spelen. Dat komt door
        al die Engelse en Amerikaanse bands die hun techniek
        altijd meesterlijk weten te verbergen. Zelf zal hij het
        niet toegeven, maar ik weet toevallig dat zelfs Johnny
        Rotten ooit zangles heeft genomen." 
        Iets wat Lau sinds enige
        tijd zelf ook doet. "Tijdens de optredens in het
        theater hoorde ik mezelf zingen en kwam ik tot de
        conclusie dat ik geen geweldige zanger ben. Beter laat
        dan nooit, dacht ik." Ook drummer Jeroen Booy vond
        dat hij nog wel wat kon leren en ging eveneens op les.
        "Mede door Dante nam iedereen de muziek plotseling
        een stuk serieuzer. je merkte dat bijvoorbeeld bij de
        Marlboro Flashback-tour; iedereen ging zijn partijen noot
        voor noot uitzoeken. Wij zijn altijd beschouwd als één
        van de beste livebands van Nederland, maar zelf had ik
        dat gevoel al tijden niet meer. Nu weer wel. In 1991
        hebben we op Torhout/Werchter gespeeld en toen konden we
        ons met vrijwel alle andere acts meten. Dat zou nu weer
        moeten gebeuren. Ik zou daar nu zo weer durven spelen,
        zelfs als hoofdact." 
        AGRESSIEF 
        Op 'Marlene' worden de strijkerspartijen
        gespeeld door het strijkkwartet van het BRT-Orkest. Live
        zullen de violen waarschijnlijk meestal uit de
        synthesizer komen. "In Brussel hebben we laatst een
        optreden gedaan met tien strijkers. Daar hebben we geen
        cent aan overgehouden, maar het was wel ontzettend leuk.
        Iedereen zat op het puntje van z'n stoel. Ik ga me nu
        verheugen op de paar keer dat we dat weer kunnen doen.
        Het hangt ervan af hoe de plaat wordt ontvangen. In ieder
        geval gaan we op 27 juni in Den Haag, de avond voor
        Parkpop, een concert doen met het Residentie Orkest."
        Aan het eind van het gesprek wil Lau nog graag kwijt dat
        er tegenwoordig zoveel leuke muziek wordt gemaakt. "Dan
        bedoel ik Engelse dance, de Cubaanse muziek en zelfs een
        aantal nummers in de hitparade. Een jaar geleden waren de
        Smashing Pumpkins nog een megahit. Ik vond dat toen best
        goed, maar er knaagde ook altijd wat. Is dit nu de
        toekomst? Hun houding was zo negatief en agressief. Dat
        hoor ik nu pas. Veel muziek van dit moment heeft de
        uitstraling van: kom op, we gaan ervoor! Dat is veel meer
        mijn stijl." « 
         
        [Media] 
         |