BRABANTS DAGBLAD 1997 
         Thé Lau, de
        zanger van The Scene, zal de komende tijd met enige
        regelmaat opduiken in het theater. Hij wil zijn teksten
        eindelijk eens in een andere setting zingen. Akoestisch,
        met uitsluitend begeleiding van zijn eigen gitaar en de
        piano van Willem Ennes. Morgen geeft dit gelegenheidsduo
        een concert in Theater Bis in Den Bosch. Niet dat The
        Scene verleden tijd is, zeker niet. Binnenkort verschijnt
        zelfs een Duitstalige CD, mogelijk gevolgd door een
        tournee, en eind dit jaar de zoveelste Nederlandstalige
        schijf. Al snel blijkt dat het de filosofisch ingestelde
        Thé Lau toch een beetje steekt dat zijn teksten over de
        macht en onmacht van de liefde, over antidiscriminatie,
        alcohol en tranen, tijdens de rockoptredens nooit echt
        uit de verf komen. 
        MINDER 
        "In de teksten hebben we met The Scene ook zwaardere
        onderwerpen aangepakt. Maar tijdens bandoptredens loopt
        dat niet lekker. Er zijn maar vier of vijf zalen in
        Nederland, waar je als band ook het zwaardere werk kunt
        brengen. Op alle andere plekken is het partytime.
        De mensen willen zich vermaken. En ik wilde dat de
        toeschouwers alles ook eens een keer woord voor woord
        zouden kunnen verstaan", vertelt Thé Lau in een
        Amsterdams buurtcafé vanachter een pilsje. Het theater
        leek de oplossing te bieden. Met zijn Bergense oud-dorpsgenoot
        en pianist Willem Ennes besloot Thé Lau enkele avonden
        op te treden in het lieflijke, kleine Veem Theater in
        Amsterdam Noord. 'Lau Late Night' ging het programma
        heten. Het werden drie uitvoeringen voor een goed gevulde
        zaal en een ademloos luisterend publiek. "Het liep
        zo lekker dat ze ons daar nog vijf avonden wilden boeken.
        Maar toen kwamen de professionele boekers. Die vonden dit
        geschikt voor het theatercircuit", verzucht hij. 
        Een schielijk
        georganiseerd concert in Theater Bis in Den Bosch trok
        daar zo'n twee maanden geleden niet meer dan veertig
        bezoekers. Qua aantal volgens Lau een kleine tegenvaller.
        De vier middernachtconcerten in de Amsterdamse Kleine
        Komedie trokken ook minder mensen dan hij had gehoopt.
        "Maar dat was ook te laat op de avond. Je krijgt de
        mensen niet zo gauw op de been voor een theaterconcert
        van 'n uur dat om middernacht begint. Dat moet eerder op
        de avond." Dat lijkt één van de lessen die de
        zanger van The Scene geleerd heeft. De andere is dat Thé
        Lau in het theater gewoon geen bekende naam is, en dus
        opnieuw een publiek zal moeten opbouwen. Net als Robert
        Jan Stips, jarenlang het gezicht van The Nits, die nu,
        tijdens een theatertournee onder zijn eigen naam moet
        ondervinden dat het theaterpubliek wel The Nits kent maar
        dat Stips als eenling met nul moet beginnen. Lau: "In
        het theater ben ik gewoon niemand. Bij de meeste
        theaterdirecteuren gaat pas een belletje rinkelen als
        erbij gezegd wordt dat The Scene de band is van het
        liedje 'Blauw'. Dit is gewoon een heel nieuw circuit
        waarin we helemaal opnieuw moeten beginnen." 
        ROMANTIEK 
        Lau heeft door de jaren heen bewezen pakkende
        teksten te kunnen schrijven. Met als meest bekende
        voorbeelden wel 'Blauw', 'Rigoreus' en 'Iedereen Is Van
        De Wereld', inmiddels het lijflied van de
        antiracismebeweging in Nederland. Veelal rockchansons met
        een boodschap. Vertalingen ervan liepen tot nu toe uit op
        fiasco's. En dat terwijl The Scene best graag buiten het
        Nederlands taalgebied wil optreden. Het idee van een
        echte tournee met The Scene vindt Thé Lau best
        aantrekkelijk. "Dat is toch de romantiek van een
        rockband. Drie weken lang alleen maar het interieur van
        de bus en hotelkamers zien. Nu komen we niet verder dan
        Oostende. Dus zijn we braaf elke avond thuis. Waarom
        zouden we een hotel pakken?" Met wat geluk zou dat
        kunnen gebeuren. De eerste Duitstalige CD van The Scene
        wordt in maart uitgebracht. Een soort Best Of
        maar dan in het Duits. Thé Lau is meer dan tevreden over
        het resultaat. "Voor het eerst zijn we erin geslaagd
        het gevoel dat in een lied zit over te brengen in een
        andere taal. En dat is een lekker gevoel." 
        De Lau Late Night-concerten
        zijn voor de zanger van The Scene een uitlaatklep om zijn
        eigen teksten eens voor een echt luisterend publiek te
        brengen. "Zodat iedereen alles woord voor woord kan
        verstaan. Dit is voor mij een manier om de remmen los te
        gooien en te voorkomen dat allerlei kleine irritaties
        zich keren tegen andere mensen in de groep. Eigenlijk ben
        ik gewoon te individualistisch om in een groep mee te
        draaien." « 
         
        [Media] 
         |