BRABANTS DAGBLAD 1996 
         "Ik heb het gevoel dat we nog
        steeds niet serieus worden genomen", zegt Thé Lau,
        als hij het heeft over de nadelen van Nederlandstalige
        rock. Ziet hij het niet veel te somber? "Misschien
        wel, ik hoop het". Er is wel degelijk reden tot
        optimisme. 'Arena', het zevende album van The Scene,
        verschijnt bij het legendarische Island Records waar Bob
        Marley en U2 groot zijn geworden. Na overname door
        Polygram wilde Island ook Nederlandse groepen in haar
        stal, maar van alle voorgestelde kandidaten is alleen The
        Scene aangenomen. 
        "Ik vind zelf dat
        mijn teksten steeds beter worden", meent de zanger.
        Dat vinden anderen ook. Niet voor niets wordt zijn werk
        vaak vergeleken met dat van bekende dichters. Maar het
        krijgt pas zijn meerwaarde door de rauwe, knauwende
        manier waarop Thé Lau de woorden in het geluidsbeeld
        perst. Het maakt de pijn voelbaar, het verlangen bijna
        tastbaar. Hoogtepunten op 'Arena' zijn 'Bruid', 'Wild En
        Luidruchtig' en 'Junkie Met Talent'. Maar tussen de
        parels bevat de CD ook een wanklank. Dat is het nummer
        'Arena' zelf, wat zich laat aanhoren als een monsterlijke
        meezinger: 'als je vraagt heeft het zin? Ja, het heeft
        zin'. Thé haalt gelaten zijn schouders op en glimlacht.
        "Er staan nogal wat zware nummers op de plaat, en ik
        vond dat er een luchtig lied bij moest voor het evenwicht.
        Jij vind het duidelijk niks, nou dat mag". 
        'Junkie Met Talent' was
        aanvankelijk niet voor 'Arena' bestemd. The Scene schreef
        het nummer in opdracht van VPRO's LolaDaMusica voor een
        herdenkingsprogramma over Kurt Cobain. "Ze hadden
        een aantal groepen gevraagd om een nummer van Nirvana te
        spelen, maar wij vonden dat we niet de juiste sound
        hadden. Het lijkt namelijk makkelijker dan het is. Om dit
        nummer te schrijven heb ik me in Cobain moeten verdiepen,
        maar het hoeft niet persé over hem te gaan." 
        STUITEREN 
        Zelf heeft Thé geen drugsvrij verleden, en een biertje
        lust hij ook wel. Maar er zijn grenzen. "In de
        punktijd gebruikte ik vrij veel speed, dat was toen mode.
        Ik vond het soms wel leuk om vier dagen door te stuiteren.
        Maar het is een gevaarlijk goedje, er zijn gevallen
        bekend van speedgebruikers die tien jaar later plotseling
        knettergek werden. Verder heb ik vroeger vreselijk veel
        geblowd. Maar die hele discussie over drugs vind ik wel
        vermakelijk, hoor. Vaak denk ik: neem nou eerst eens een
        lijntje coke, voordat je gaat oordelen. Dan zouden
        bepaalde dingen helemaal niet gezegd worden." 
        ALLEEN 
        Dan is er nog de romantiek, die op elke plaat
        van The Scene een rol speelt. Deze keer is het vervat in
        een smeekbede. Over de vraag of hij zelf een romanticus
        is moet Thé Lau lang nadenken. "Ik denk het wel. Ik
        voel me altijd meer thuis in een droomwereld, waar de
        dingen beter op hun plaats vallen dan in de werkelijkheid.
        Dat heb ik vooral als ik alleen ben, het zit in mijn
        hoofd. Romantiek heeft per definitie te maken met het
        emotionele, met het religieuze, met wat tot de
        verbeelding spreekt. Ik kijk meer naar de sterrenhemel
        dan naar de begane grond, maar onderzoek ook de donkere
        kanten van het bestaan. In die zin ben ik wel een
        romanticus." « 
         
        [Media] 
         |