NIEUWE REVU 1995 
         De Dijk, The Golden Earring, The
        Scene, René Froger en de Urban Dance Squad zijn de meest
        populaire Nederlandse acts, althans, onder studenten.
        Maar is die waardering wel wederzijds? Oftewel: hoe
        prettig is het om op te treden voor studenten? Plus nog
        eens negen intelligente vragen aan Otto Cooymans (toetsenist
        van The Scene, 42, studeerde M.O. Handenarbeid; slaagde
        voor de Opleiding Docent Popmuziek aan het Rotterdams
        conservatorium; doorliep op dringend verzoek de cursus
        Alcohol En Verkeer). 
        1. Hoe is het
        om voor studenten op te treden? 
        "Voor studenten spelen we vaak wat wij
        de pretset noemen; zo lang mogelijk, met allemaal lekkere
        nummers. Altijd feest. Soms wordt er door bands gezegd:
        in Limburg of Groningen of Noord-Holland zit ons publiek
        niet. Maar dat gaat niet op voor studenten: die zijn door
        het hele land precies hetzelfde: uitgelaten en gezellig." 
        2. Welke plaat
        van een ander zou jij zelf gemaakt willen hebben? 
        "Ik zou er honderdduizend kunnen
        noemen. Maar in ieder geval 'Shake Your Money Maker' van
        The Black Crowes. Eén van de weinige CD's die ik
        helemaal achter elkaar kan uitzitten. Die power:
        fantastisch. Die stem van Chris Robertson wordt vaak
        vergeleken met die van Rod Stewart of iets dergelijks.
        Maar ik ben er in de auto, samen met Thé Lau,
        achtergekomen dat zijn stem exact lijkt op die van Otis
        Redding. Moet je maar eens opletten, dat zeurderige, dat
        melodramatische. Prachtig." 
        3. Moeten
        harddrugs worden gelegaliseerd? 
        "Volgens Eus, onze gitarist en tevens
        psycholoog, zou legalisering tot niets leiden. De drugs
        zouden veel goedkoper worden - zo goedkoop, dat men veel
        makkelijker dan nu in de verleiding zou komen om even,
        heel even maar te proberen hoe dat nu is, die coke, of
        wat dan ook. Dan is het eind zoek. En als Eus dat zegt,
        dan geloof ik dat meteen." 
        4. Wat is jouw
        hoogtepunt tot nu toe? 
        "Uiteraard, Parkpop, in '92: spelen
        voor een half miljoen mensen. Wow! Sommige dingen liepen
        daar zo goed, zo mooi... Er kwamen zelfs toeschouwers van
        het andere podium naar ons gelopen om te kijken wat er
        allemaal gebeurde. Geweldig! Maar eigenlijk is ieder goed
        optreden een hoogtepunt. Dat kan op Torhout/Werchter
        zijn, zoals in '91, maar ook voor elk willekeurig zaaltje.
        Zolang je zelf maar het gevoel hebt dat je er alles hebt
        uitgegooid wat je in je hebt." 
        5. Wat wil je
        eigenlijk nog meer? 
        "Een plaat maken die wereldwijd scoort.
        Als dat in het Engels moet gebeuren, dan maar in het
        Engels. Hopelijk kunnen we ooit zo'n status bereiken, dat
        we echt kunnen doen wat we willen. Ik bedoel: op gezette
        tijden bij elkaar komen, toeren, platen maken, zonder dat
        je rare fratsen hoeft uit te halen om rond te komen.
        Zoiets als The Stones, zeg maar. Maar dat is misschien
        wat hoog gegrepen." 
        6. Wat doe je,
        buiten het podium om, om te ontspannen? 
        "Als ik thuis zit, en ik maak geen
        muziek, dan knutsel ik rare fröbelwerkjes in elkaar;
        gekke kitschklokjes, of ronddraaiende voorwerpen met
        vliegtuigjes eraan en motortjes erin, die via draadjes en
        stangetjes met elkaar verbonden zijn. Van die dingen. Die
        maak ik van materiaal dat ik op het Waterlooplein of op
        straat vind. Uren kan ik er zoet mee zijn." 
        7. Wat was je
        geworden, wanneer je niet de muziek in was gegaan? 
        "Waarschijnlijk advocaat. Ik weet me
        namelijk altijd overal vreselijk goed uit te lullen." 
        8. Wat vind je
        van house? 
        "Als je voor studenten speelt, dan
        worden de eerste twee uur voordat je begint, meestal
        geheel gevuld met house. Dus ik sta er vaak genoeg
        middenin. Maar ik zou het nooit zelf kunnen maken; ik heb
        er geen gevoel mee. Ik zou niet weten hoe ik zo'n nummer
        zou moeten schrijven. Daar boeit het me toch net te
        weinig voor. Bij de meeste housenummers gaat het ook niet
        zo zeer om het creëren, maar meer om het recreëren.
        Lekker uitleven, met z'n allen dansen in zo'n tent." 
        9. Wordt het
        nationale product wel serieus genoeg genomen? 
        "Nee, als je het podiabeleid van de
        regering ziet, en wat ze vervolgens allemaal aan kranen
        dichtdraaien dan geloof ik niet dat de popmuziek echt
        serieus genomen wordt. Wat dacht je bijvoorbeeld van die
        nieuwe decibellenwet? Er zijn zoveel muzikanten die niet
        met zo'n trailer rondrijden als wij, maar die wél
        behoorlijk konden leven van optredens in kleinere clubs
        en cafés. Nou, ik ken er legio die dankzij die wet in
        één klap klaar zijn met werken." 
        10. Hoe lang
        nog? 
        "Heel eng om over na te denken. Maar
        wat mij betreft is het voorlopig nog lang niet afgelopen."
        « 
         
        [Media] 
         |