HET NIEUWSBLAD (B) Dominique Trachet, oktober 1993 
         De jongste CD 'Avenue De La Scene' van The
        Scene biedt geen revolutionaire nieuwigheden. Toch is
        voorman Thé Lau er weer in geslaagd boeiende en soms
        onverkende schrijfpaden op te gaan. "'Avenue De La
        Scene' vreet aan je", zegt Lau. "Daardoor wéét
        ik dat het een goed Scene-album is." The Scene is
        een Nederlandse groep die in Vlaanderen werd ontdekt en
        pas achteraf erkenning kreeg in eigen land. De grote
        doorbraak kwam er met de hit 'Blauw', die The Scene een
        ticket voor Torhout en Werchter opleverde. De groep
        bestendigde het succes van 'Blauw' en de gelijknamige CD
        met het derde album 'Open'. Dat Thé Lau een
        uitzonderlijk songschrijver is, staat buiten kijf. Iemand
        die met beklemmende songs als 'Het Werk Van God', 'Rauw,
        Hees, Teder' of 'Blauw' evenveel klassiekers op zijn naam
        heeft staan, verdient succes. Thé Lau bewijst dit
        opnieuw met 'Avenue De La Scene', het laatste werkstuk
        van The Scene. Muzikaal beweegt de groep zich in een
        vertrouwd landschap, inhoudelijk en stilistisch verkende
        Thé Lau andere wegen. 
        TRILOGIE 
        De eerste CD's 'Rij Rij Rij',
        'Blauw' en 'Open' vormen een trilogie. Met 'Avenue De La
        Scene' heb je blijkbaar een nieuw hoofdstuk van het Thé
        Lau-boek aangesneden. 
        Thé Lau: "Je bent de eerste die het
        zo formuleert, maar het klopt. Met 'Open' heb ik een
        boekdeel dichtgeslagen. Na die CD wisten we ook niet
        welke richting het uit moest. Het leek mij nog te vroeg
        om iets totaal anders te doen en echt te experimenteren.
        Eerst wilden we een CD maken met live-registraties,
        opnamen van repetities en akoestische songs, maar dat
        werkte niet. Dus kozen we voor een traditionele studio-CD.
        In het begin vroegen we ons af of hij niet te somber is,
        wat waarschijnlijk aan de tijdsgeest ligt. Je hebt een
        kater na elke CD, maar 'Avenue De La Scene' heeft echt
        aan me gevreten. Het is een album dat hoe dan ook aan je
        gaat knagen en alleen al dáárdoor weet ik dat het goed
        is. Als je iets lulligs in elkaar flanst, kan dat nooit
        zo'n effect hebben." 
        De teksten
        zijn alleszins koeler en realistischer. Een song als
        'Beschaving' over racisme en godsdienstwaanzin, zie ik
        niet op één van de vorige CD's staan. 
        "Dat klopt. Ik zou het niet gedurfd
        hebben, want het gaat over dingen waarbij je verdomd snel
        in gemeenplaatsen trapt. In vind trouwens dat muziek en
        politiek niet samengaan. 'Beschaving' is meer een liedje
        over menswaardigheid dan een politieke song. Neem nu
        racisme. Dat kruipt onder je huid, dat kleeft aan je,
        zeker als je in een stad woont met al die
        rassentegenstellingen. De beelden van de coup in Rusland
        raakten me minder diep dan die onderhuidse raciale
        paranoia. Of zo'n skinhead die met een domme blik de
        grootste onzin mag verkopen. En dom is een woord dat ik
        echt niet snel in de mond neem." 
        De eerste
        inspiratiebron blijft het ritme. 
        "Ja, ik begin elk liedje vanuit een
        bepaald ritme. Een nummer als 'Blauw' schreef ik thuis op
        m'n akoestische gitaar. De songs op 'Avenue De La Scene'
        hebben we met de hele groep vanuit het ritme opgebouwd.
        Daarna werken we een paar riffs uit tot een compositie
        die ook de inhoud van het nummer bepaalt. Tegenover de
        rijkdom van klassieke muziek, houdt vooral ritme rock 'n'
        roll overeind." 
        En de sobere
        melodieën, zoals in het sublieme openingsnummer 'Feest'. 
        "Nou, bedankt. Ik weet wat je bedoelt,
        maar ik luister tegenwoordig meer naar klassieke muziek.
        Als je een pianoconcert van Mozart tien keer moet
        beluisteren om de structuur te begrijpen, heb je wel
        vragen over de artistieke waarde van wat je aan het doen
        bent. Maar goed, ik hou ook het meest van sobere muziek.
        Alleen mag je niet overdrijven. Het effect van te simpele
        muziek is na één beluistering uitgewerkt." 
        In 'Recht Van
        Bestaan' vraag je je af of een liefdeloos leven wel recht
        heeft op bestaan? 
        "In het nummer laat ik die vraag open,
        maar zelf ben ik geneigd daar 'neen' op te antwoorden. Ik
        heb het niet alleen over de liefde tussen man en vrouw,
        maar ook over liefde voor alles wat je doet, voor het
        leven zelf. Heeft iemand die alle dagen in dezelfde
        monotone tredmolen stapt, die nooit ergens over nadenkt
        en nooit iets met liéfde doet, recht van bestaan? God
        die de wereld heeft geschapen zal daar wel anders over
        denken. Anders had Hij die mensen in de derde ronde
        steendood laten vallen." 
        ALCOHOL EN TRANEN 
        In 'Alcohol En Tranen' zing je 'een
        zuiver hart kent geen sentiment'. Nog zo'n zin die
        typisch is voor de nieuwe Scene. 
        "Ja, maar het loopt voor het zuivere
        hart in de song slecht af. Het gaat over de weg naar de
        hel die geplaveid is met de beste voornemens. Het is een
        portret van mensen die ik ken en met wie het, hoe meer ze
        hun best doen, alsmaar meer verkeerd loopt. Waarom dat zo
        is, is me een raadsel. Ik denk daar niet bewust over na.
        De link tussen het refrein en de coupletten van 'Alcohol
        En Tranen' kwam in me op toen ik onder de douche stond en
        zat meteen goed. Ik weet niet hoe ik precies schrijf,
        waarschijnlijk zou het niet werken als ik het wist. Ik
        heb kladboeken waarin ik schitterende ideeën neerpen die
        voor de geschiedenis zeker niet verloren mogen gaan. Als
        ik die boeken na een jaar doorblader, belanden ze
        onveranderlijk in de papiermand." 
        Opvallend is
        de afwezigheid van Rick de Leeuw, de zanger van Tröckener
        Kecks die de vorige Scene-CD's produceerde, terwijl jij
        de Kecks-albums voor je rekening nam. 
        "Daar zit geen smeuïge
        muzikantenruzie achter. Rick heeft drie albums van ons
        geproduceerd, ik vijf van de Kecks en het was tijd om met
        de samenwerking te stoppen. De jongste Kecks-CD was er te
        veel aan, daar was iedereen het over eens. Maar we
        blijven gewoon vrienden. Rick is nog steeds zo'n beetje
        een stille adviseur voor me. Ach, als een ploeg kampioen
        speelt, wordt het tijd om te veranderen van coach, moet
        je maar denken." 
        Als je
        kampioen speelt mag je ook denken aan een hogere divisie.
        Geen plannen over de grenzen heen? 
        "Niet direct. Ik haat het soort
        muzikanten dat meteen naar het buitenland wil. Zo is er
        een nieuwe Nederlandse groep die een eerste CD uit heeft
        en het land meteen al te klein vindt. Om zoveel
        aanstellerige naïviteit moet ik hartelijk lachen. Er is
        toch een zekere rechtvaardigheid als zo'n groep helemaal
        niet van de grond komt. In ons geval is de taal
        natuurlijk ook bepalend." 
        Dat hoéft
        niet. Ik ken Parijzenaars die onvoorwaardelijke fans zijn
        van de Tröckener Kecks, toch ook een Nederlandstalige
        rockgroep. 
        "Misschien staat ons nog het één en
        ander te wachten, ja (lacht). Wist je trouwens
        dat 'S.E.X.', één van onze eerste singles, een enorme
        hit was in Nigeria?" « 
         
        [Media] 
         |